11.12.05

Mijn leven door de ViewMaster

Vanochtend voor het eerst in lange tijd te voet naar de bakker gegaan. Terwijl mijn voetstappen aangenaam door het bevroren grind schrepten keek ik hoe de condens van mijn asem oploste in de lucht. Dat verschijnsel zette mij aan het denken.

Een van de neveneffecten van de chaostheorie is de u waarschijnlijk welbekende vleugelslag - theorie. T.t.z. dat het vleugelgeklapper van een vlinder in het amazoneoerwoud een orkaan kan veroorzaken aan het andere eind van de wereld.

Die logica consequent volgende denk ik dat voor elke gerookte sigaret (weliswaar alleen op 23 meter afstand van het absolute hoogtepunt van België, bij Baraque Fraiture) tot gevolg kan hebben dat het leven van 10 afrikanen in gevaar komt, of gered wordt, afhankelijk van de maatregelen die men treft. Het lijkt mij aannemelijk dat de wind en de opwarming van de luchtlaag waarin de sigarettenrook wordt uitgeademd, onrechtstreeks, maar duidelijk aanwijsbaar, invloed uitoefent op het verloop van het regenseizoen in de Afrikaanse savanne.

Zou het niet nuttig zijn indien de wetenschap dit toch eens zou onderzoeken?

Blij met mijn bijdrage tot de wetenschap en het welzijn van de afrikanen kocht ik een Prokorn-, en een gesneden boerenbrood. Voor de kinderen zes croissants en twee boterkoeken.

Thuis hebben we daar lekker van ontbeten.

Geen opmerkingen: