22.4.06

Viewmaster spreekt (zich voorzichtig uit)

... want zo dapper is hij niet!

Door de recente gebeurtenissen in het Centraal Station van Brussel zijn de problemen tussen "autochtonen" en "allochtonen" in Brussel weer eens wat scherper in het vizier van de media komen te staan. Het gratuite geraaskal van het journaille is daarbij het eerste ding dat mij tegen de borst stuit. Zelf kan (en wil) ik mij niet uitspreken in de termen en binnen de context die door menigeen ten berde wordt gebracht. Voor mij waren wij hier (bijna letterlijk) getuige van een laffe moord waarbij weinig ruimte is voor commentaar.

Als er daarnaast naar verantwoordelijkheden van deze of gene moet worden gezocht dan wil ik daarbij mijn horizon niet te ver leggen. Ik werk nu in totaal al zo'n jaar of tien in Brussel en je kon het eigenlijk al lang voorspeld hebben.

De straffeloosheid van kleine criminaliteit en asociaal gedrag (dubbel parkeren, huisvuil op straat gooien, verbale aggresiviteit, enz.) lijkt wel met de maand toe te nemen. Niemand spreekt zich daarover uit. Niemand durft dat. Ofwel ben je dan een racist, ofwel ken je geen respect! Beter gezwegen dus!

Voor mij zijn de schuldigen in de eerste plaats de lokale politici van de 19 gemeenten (ja alle negentien!) die door hun gedoogbeleid (uit vals respect voor de "andere" cultuur en omwille van politieke deals in de hoop stemmen te krijgen) Brussel gewoon laten verrotten.

Ik spreek van alle lokale politici omdat er ook te veel zijn die zwijgen. Die verantwoordelijkheid delen zij met politiemensen (die zich verbergen achter uitspraken als "wij mogen niet"), sociaal verantwoordelijken, cultureel verantwoordelijken, vakbonden, enz... allen staan zij op de eerste rij en aanschouwen wat er aan de hand is.

Nogmaals, ik zie in de recente gebeurtenissen slechts een laffe moord en in de commentaren achteraf veel grootspraak en hypocrisie. Opnieuw creëert men onder een lading van moeilijke begrippen (racisme, allochtonen, cultuurverschillen, Islam,...) een rookgordijn en zullen concrete stappen achterwege blijven. Trouwens, misschien kunnen wij beter afwachten totdat de dader(s) zijn gegrepen, zo vaststaand dat het hier om noord afrikanen zou gaan lijkt het mij nog niet te zijn!

Maar wat ik dan met concreet bedoel? Wel, wanneer wordt (letterlijk) de vuilnisbelt die Poincarélaan heet opgeruimd? Wanneer worden de auto's van de chauffeurs met opzettelijk halfuitgeveegde nummerplaten van de straat gepikt? ...

Ik wens de meerderheid van de allochtonen die met de recente zaak niks te maken hebben en die ook verafschuwen veel moed toe.

Geen opmerkingen: