zondag 25 augustus 2024

Lectuur en interpretatie (oefeningen)

 









    Het leven is begonnen, meer dan drie dingen vertellen me dat. Met grote stappen loop ik naar de boekenkast, waar ik de encyclopedie uit pak. Het boek ligt zwaar in de hand, als een pasgeboren baby, stel ik me voor. Ik blader door de grote bladzijden, sla ze een voor een open van de ene naar de andere kant, zoals grote kinderen een team kiezen bij trefbal.


    Over de mus staat er dat ze een levenslang huwelijk aangaan. Ik lees het steeds opnieuw, hardop, voor het geval Vader het niet heeft gehoord. Hij zwijgt. Ik vraag me af of mussen ook voor ongelukken en de dood kunnen waarschuwen, of dat het aan raven, uilen en kraaien is voorbehouden om ongeluksvogels te zijn.


  • Hoe vrolijk voelde je je tijdens het lezen van dit boek?
  • Welke drie dingen vertellen jou dat jouw leven is begonnen?
  • Hoe vrolijk voelde je je nà het lezen van dit boek?
  • Wat zijn proza gedichten en denk je dat dit iets met dit boek te maken heeft?
  • Heb je iets met associatieve literatuur? Is dit boek daar een voorbeeld van?
  • Welke weinig geloofwaardige passage in het boek is toch nog echt geloofwaardig?
  • Wanneer zou je het lezen van dit boek onderbreken om te gaan zwemmen?
  • Denk je dat de vertaler veel plezier beleefde aan deze vertaling?
  • Denk je dat de titel over jou gaat? Ben je zo narcistisch?
  • Is er een verboden kamer in jouw leven?

Geen opmerkingen: