10.2.24

Ter zake (20)


 




Ik denk nooit in die termen over mezelf, maar neen, ik geloof niet dat ik ooit een conquistador had willen zijn. Zelfs geen welwillende. Ook geen ontdekkingsreiziger, ook in de verwaterde vorm van een documentairemaker à la Tom Waes.  Dat heb ik niet in me. Wat niet belet dat ik graag in het buitenland vertoef. Heel graag zelfs. Langere verblijven in mij vreemde culturen doen me goed. Maar denken dat ik hen 'ontdek' en dan uitleggen hoe 'origineel', 'anders' of 'interessant' een ander volk is, dat vind ik getuigen van geringschatting. Ook als uitvinder zou ik niet deugen. Nu ik erover nadenk heb ik de indruk dat de meeste activiteiten die een westers mens ontplooit, niets te maken hebben met 'leven.' Integendeel. Ik hoop dat het u inmiddels ook is opgevallen dat ik voor het schrijven van een 'Ter zake' met opzet geen gebruik maak van tertiaire protocollen. Laat het maar uit mezelf komen, is mijn uitgangspunt. Ik geef toe dat ik heb opgezocht wat tertiaire protocollen zijn. Dat zou u ook kunnen doen.




Geen opmerkingen: