14.12.23

Ter zake (10)





 Het zou best kunnen dat ik een zonnig iemand ben. Al is dat een vaststelling die ik maak vanuit de schaduw. Zelfkennis is in mijn geval geen harde wetenschap. Vaak is het tijdens een wandeling dat ik inzicht krijg. Los daarvan is wandelen gezond. Natuurlijk is het voor mij duidelijk dat de meeste mensen maar wat aanmodderen. Een vrij grote meerderheid. Tegelijkertijd heb ik de indruk dat er zich sinds negentientweeënzestig een steeds toenemende groep van mensen vormt die van die eerste groep bewust ge- en misbruik maakt. Ik denk niet dat ik dat hoef toe te lichten. Over de al aangerichte ravage leest u alles in de kranten. Of u verneemt het uit de mond van woordvoerders. Er is een tijd dat het begrip woordvoerder voor mij een synoniem van huurling was. In die tijd leven we nog steeds. Ik geloof niet langer dat 'men' het goed met ons meent. Hoe sneller je wordt doorverwezen naar een chatbot hoe minder je er toe doet. Maar er is altijd wel een oorlog die ons belet te zien ( te krijgen) wat er echt toe doet. Voor de weinigen die daar niet intrappen zijn er online veilingen van stripverhalen, bezweette T-shirts en online cursussen over zelfpublishing (ik zeg maar wat).




Geen opmerkingen: