10.10.14

In antwoordende zin! (12)



.../...

Eigenlijk geloof ik niet dat mensen die eerst vreemden voor elkaar waren en die elkaar goed, zelfs heel goed, leren kennen, maar die daarna om een of andere reden weer van elkaar vervreemden, ooit vreemder voor elkaar worden dan zij aanvankelijk voor elkaar waren, voor zij elkaar kenden dus. Tenzij je dat anders wil begrijpen natuurlijk. Maar dat is niet hetzelfde. Het lijkt mij in sommige gevallen wel denkbaar dat een gabonadder een koe aanvalt, als prooi, een niet al te grote weliswaar. Een zwartwaterrivier is een rivier met een diepe, langzaam bewegende watermassa, die stroomt door bebost moeras of drasland. Wanneer plantenresten ontbinden in het water sijpelen er looistoffen uit, resulterend in doorzichtig zuur water dat donker getint is, gelijkend op thee of koffie. Ik denk dat we Wikipedia op dit punt wel mogen geloven. Ja, eigenlijk is het toch wel jammer dat ik zo weinig van plantkunde weet. Ik weet zeker dat mijn leven er totaal anders had uitgezien als ik meer had geweten over bijvoorbeeld boleten. Of indien ik had onthouden hoe dat weer zit met het herderstasje. Natuurlijk ook als ik gewoon maar wat moediger zou zijn. "Architectuur is bevroren muziek…” wat een mooie uitdrukking vind ik dat. Wat niet wegneemt dat we sommige dingen gerust uit de diepvries mogen worden gehaald. Houdbaarheid is een relatief begrip. „De goeie ouwe tijd”, is een uitdrukking of 'kreet' die mensen slaken bij momenten van verstandsverbijstering, of, hoe dan ook, wanneer ze dingen alleen maar bekijken door hun eigen gekleurde brilletje. Weeral weet ik niet waarover ik spreek, maar ik denk dat het feit dat sommige diersoorten konden worden gedomesticeerd, en andere helemaal niet, ook weer iets is dat op basis van Darwinistische theorieën uitgelegd kan worden. Voor mij, net zoals voor de meesten, volstaat dit om te denken dat ik het begrijp. In welke theorie dàt past is mij veel minder duidelijk. Eerlijk gezegd, ik vind dat diegene die voor het eerst op het idee kwam om oesters te eten, ik stel mij voor dat dat een vrouw was, of breien of weven met wol uitvond, minstens even belangrijk in de geschiedenis van de mensheid is dan wie tegenwoordig iets presteert op het terrein van de nanotechnologie.



.../...

Geen opmerkingen: