24.5.08

Ik ben een goed man!



Er kwam een spichtig en, onder ons gezegd en gezwegen, spuuglelijk vrouwtje binnen in de Häagen-Dasz waar ik regelmatig mijn werkuren verspijbel. Hoewel er plaats genoeg was vroeg zij of zij bij mij aan tafel mocht zitten. Vooruit dan maar.

"Mag ik u op de man af iets vragen," piepte haar stemmetje opnieuw.
"Zeker," antwoordde ik met enige weerzin, want ik beeldde mij plots in dat zij ook al niet te fris rook.
"Zou u van mij kunnen houden?"
Het kwam aan als een vuistslag in mijn maag.
"Van u houden? Ach, waarom niet."
"Echt waar? Ik ben toch spichtig en spuuglelijk?"
"Ach, dat is maar hoe u het bekijkt."
"U bekijkt het zo niet?"
"U lijkt mij heel spontaan en kunstzinnig."
Hoe ik op dat laatste kwam weet ik niet.
"Kunstzinnig?" peinsde zij, "U bent de eerste man die mij zo beschrijft."
"U moet trots zijn op uw talent."
"Maar ik ben lelijk en soms heb ik het gevoel dat men denkt dat ik stink."
"U? Stinken? Hoe komt u daarbij?"
"Omdat de jongens van de school soms hun neus dichtknijpen als ze mij voorbijfietsen."
"Ach, schoolgaande jeugd, u weet hoe ze zijn."
Zij knikte. Het leek of zij zou gaan wenen.
"Sorry, ik moet gaan. Ik heb het nog heel druk," zei ik en ik stond op om aan de kassa te gaan afrekenen. Ik kon plots niet snel genoeg weg zijn.
"U lijkt mij een goed man," zei zij stil, als afscheid, "die niet afgaat op het uiterlijke, en die nog tijd heeft voor mensen."

16 opmerkingen:

Anoniem zei

Het verschil tussen zijn en lijken...
(U had natuurlijk ook bezwaar kunnen maken, nietwaar?)

Anoniem zei

schijn bedriegt...

Anoniem zei

een verhaal dat doet nadenken!

zapnimf zei

Tutut!
U bent een goed man.
Drie seconden iemand tevreden stellen is daarvoor genoeg.

't vliegend eiland zei

voor sodade:
Ja, ik had bezwaar kunnen maken, maar ik maak ook graag een goede indruk!

't vliegend eiland zei

voor gewebkijk:
Waarom spreekt u toch steeds in spreekwoorden of zegswijzen?

't vliegend eiland zei

voor cursief huigje:
Voor alle duidelijkheid: dit is niet ècht gebeurd hoor. Al had het wel gekund denk ik.

't vliegend eiland zei

voor zapnimf:
U leest ofwel bijzonder snel, ofwel bedoelt u iets wat ik niet begrijp.

Anoniem zei

in dit geval om deze regels...

"U lijkt mij een goed man," zei zij stil, als afscheid, "die niet afgaat op het uiterlijke, en die nog tijd heeft voor mensen

Anoniem zei

voor zapnimf:
Mijn eurocent valt traag, om niet te zeggen dat hij eerder dwarrelt, maar nu snap ik het: de dubbele bodem!

zapnimf zei

Ik bedoel waarschijnlijk iets dat u niet begrijpt, maar dat is geen ramp.

't vliegend eiland zei

voor gewebkijk:
Ik bedoel het algemener.

't vliegend eiland zei

voor zapnimf:
U hebt gelijk. Een ramp is het niet, maar ik voel mij dan zo dom.

Anoniem zei

@blogbaas,
ik heb de maand mei eens terug nagelezen op mijn reacties, en het viel volgens mij eigenlijk wel mee.
maar mochten mijn reacties u storen, of vindt u dat ze afbreuk doen aan uw schrijven, zeg het me alstublieft, dan stop ik er onmiddellijk mee...

Anoniem zei

voor gewebkijk:
Neen hoor, uw reacties storen helemaal niet! Ik apprecieer ze ten zeerste, maakt u zich a.u.b. niet ongerust.

Anoniem zei

pfff, gelukkig... ;)