18.2.08

Het ruziestokertje, een wetenschappelijk raadsel



"Kijk Henk, daar op dat twijgje, een centraal europees ruziestokertje!"
"Maar Mia, kijk nog eens goed! Ik heb geen verrekijker nodig om te zien dat dàt een roodborstje is."
"Een roodborstje? Neen hoor, die spitse bek, dat grijze kraagje, dat is beslist een ruziestokertje."
"Maak dat de kat wijs, een ruziestokertje? Bestaat dat w..."
"Henk, wie heeft dat boek over ornithologie gekocht? Jij of ik? De borstvlek van een roodborstje is trouwens veel kleiner."
"Flauwe kul, je denkt toch niet dat ik..."

Het blijft een wetenschappelijk raadsel hoe het centraal europees ruziestokertje er altijd weer op verrassende wijze in slaagt, wanneer mogelijke predatoren zijn biotoop betreden, door het zaaien van tweedracht en verwarring, ruzie te stoken en aldus de aandacht van zichzelf en zijn nest weet af te leiden.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Verre van mijn bedoeling om zwaar in de discussie te gaan, maar zowel Mia als Henk hebben het fout. Het gaat om de Crimson Breasted Shrike. Mia's vogelboek is volgens mij verre van volledig. Ze heeft wel gelijk wat betreft de grootte van de vlek. Ik zou Mia toch willen aanraden dit iets beter te bekijken en haar ongelijk te willen toegeven.

't vliegend eiland zei

voor sodade:
Mia (over Henk zwijg ik) is geen ervaren ornithologe, dat geeft zij zelf toe, maar zij wijst ons op de zeer onhandige manier waarop het ruziestokertje zich vasthoudt aan het twijgje en oppert dat het kameleontisch aanpassingsvermogen van het ruziestokertje nader onderzocht dient te worden, alvorens dwingende correctieve uitspraken te lanceren.

Zij stelt ook nog dat wie er niet bij was geen recht van spreken heeft, of zoekt die ruzie misschien? Ik heb haar met handen en voeten uitgelegd dat u met de beste bedoelingen intervenieerde, maar ik vrees dat ik haar niet kon overtuigen. Zij is in alle staten weggelopen, nog voor ik haar kon aanraden om eens te checken wat een Crimson Breasted Shrike is.

De heetgebakerdheid waarmee zij reageerde sterken mij echter in mijn vermoeden dat het tòch om het centraal europees ruziestokertje gaat. Het bewijs daarvoor is toch wel de hardnekkigheid waarmee iedereen hier op zijn gelijk staat, maar de onmogelijkheid dat iedereen hier gelijk zou hebben!

Anoniem zei

Laat dit dan gezegd zijn: sodade is wél een ervaren vogelaarster.
Ik wil er verder géén woord meer aan vuil maken.
I rest my case!
(lachje)

(dit postje zou lang kunnen meegaan, mits voldoende hardnekkigheid, nietwaar... maar ik zat er daarstraks al mee te lachen)

Anoniem zei

Sint-Franciscus van Assisi zei het ook al altijd: het centraal europees ruziestokert is een vuil, smerige beest.

Anoniem zei

Franciscus was te gespreid bezig om er ook maar iets van af te weten. Maar als hij dat gezegd heeft dan stijgt hij in mijn achting. Ik houd niet van softe heiligen.
Ook van ander soft niet, bij nader inzien.