2.5.07

Buitenspel

Onlangs ontmoette ik een oude vlam die ondertussen getrouwd is met een virulente voetbalfanaat. Hun huwelijk lijkt niet zo goed te zijn als de schijn die ze ophouden mij wil laten geloven. Vandaar dat zij mij eens uitnodigde voor een gesprek "onder oude vrienden" in een van de bekendere Leuvense studentencafés.

- Ik denk dat het aan mij ligt. Misschien moet ik meer belangstelling tonen voor zijn hobby’s.

Zelf heb ik op een sofa liggen en naar voetbalwedstrijden kijken nooit echt als een hobby bekeken.

- Je bedoelt... belangstelling tonen voor voetbal?
- Ja. Ik weet dat het belachelijk klinkt uit de mond van een vrouw, maar dat is wat ik wil proberen.
- Pfft... belachelijk? Neen, ik vind het niet belachelijk, maar ik zie er echt het nut niet van in. Je weet dat ik voetbal liefhebbers niet hoger inschat dan de eerste de beste apensoort. Een zekere mate van intelligentie kan je ze niet ontzeggen, tenslotte vinden zij toch de weg naar een stadion, maar hoe of wat ze bijdragen tot het algemeen nut blijft mij hoe dan ook een raadsel.
- Hou op, dat soort discussies hebben we al genoeg gehad. Je kunt het dus nog altijd niet verkroppen dat ik hem boven jou verkoos. Hij is tenminste sociaal. Dat kan van jou niet gezegd worden.
- Luister eens... of nee, laat maar, ik ben hier niet gekomen om opnieuw ruzie met je te maken. Wat wil je nu eigenlijk dat ik voor je doe?
- Wel... maar ik wil niet dat je me uitlacht, ik zou willen dat je mij uitlegt wat buitenspel is.
- Buitenspel? Maar natuurlijk. Dat is toch eenvoudig. Een van de basisregels van het voetbalspel. Okee, bestel jij even een spaghetti voor mij en dan leg ik het je uit terwijl we eten. Ik ga nu even naar het toilet.

- Ziezo, hier gaan we dan: buitenspel hangt af van de positie waar een bepaalde speler zich bevindt op een bepaald moment op het speelveld: hij staat buitenspel als hij dichter bij de doellijn van de tegenstand staat dan de bal en de vóórlaatste tegenstander, inclusief de doelman van de tegenstanders. Dit telt echter niet hij zich op zijn eigen speelveldhelft bevindt. De twee laatste verdedigers van de tegenstand kunnen zowel een verdediger en de doelman of twee gewone verdedigers zijn. Als onze speler zich op dezelfde hoogte als de voorlaatste verdediger bevindt (of met de twee verdedigers tegelijkertijd) dan staat hij niet buitenspel.
-?
- Het ingewikkelde is nu dat in buitenspelpositie staan niet tegen de regels is. Het is pas wèl tegen de regels en dus strafbaar als een medespeler de bal naar de speler in mogelijke buitenspelpositie speelt op het moment dat hij in de mogelijke buitenspelpositie staat. Wat ik dus net heb uitgelegd.
- ??
- Die speler wordt bovendien alleen voor zijn buitenspelpositie bestraft indien hij, op het moment dat de bal wordt geraakt of gespeeld door een medespeler, NAAR HET OORDEEL VAN de scheidsrechter, actief bij het spel betrokken is, dat wil zeggen: als hij actief ingrijpt in het spel, of als hij een tegenstander in diens spel beïnvloedt, en/ of wanneer hij probeert voordeel te trekken uit zijn buitenspelpositie. Als de speler in mogelijke buitenspelpositie echter de bal rechtstreeks ontvangt uit een doelschop, een inworp, een hoekschop of van een tegenstander dan staat hij weer niet in buitenspelpositie.
Ik begrijp dat het wat ingewikkeld klinkt, maar het enige wat je als vrouw dient te onthouden is dat alleen wanneer een speler volgens het oordeel van een scheidsrechter strafbaar in buitenspelpositie staat er wordt gesproken van buitenspel en dat je nooit in discussie mag gaan met je man wanneer hij meent dat de scheids zich vergist. De camerabeelden achteraf zullen hierover wel uitsluitsel geven, maar dan is de wedstrijd gespeeld en elke discussie zinloos geworden.
Maar je hebt toch nog een andere optie dan interesse voor voetbal te veinzen?
- En die is?
- Telkens hij naar het voetbal kijkt met mij af te spreken!
- Je geeft het nooit op hé!
- Neen. Ik beschouw mezelf nog niet buitenspel.

Geen opmerkingen: