4.3.06

Viewmasterperspectieven: Er zijn belangrijker zaken!


Echt gebeurd (namen en geografische locaties zijn wel fictief):

- Baas, ik zit hier met onkostennota's maar hoe moet ik die indienen?
- Jozef, je moet onze organisatie kennen. Om die nota's correct in te dienen moet je "foefelen".
- Foefelen?
- Ja, dan zal niemand vragen stellen.
- Maar ik heb niets te verbergen!
- Doet er niet toe. Het gaat hier al jaren zo.
- Dus kan ik beter deze rekening van een verplaatsing met de taxi niet indienen, maar voor hetzelfde bedrag eens met mijn vrouw gaan eten en die rekening inbrengen?
- Je hebt het begrepen Jozef.
- Maar dat is... euh... gefoefel.
- Precies. Maar je steelt niet! Zolang je op die manier je uitgaven met betalingsbewijzen kan dekken is er geen probleem. En als je nu facturen inbrengt voor zaken die je in feite met je privégeld hebt betaalt dan kan je sparen van je werkingsbudget tegen de tijd dat je eens een echte grote uitgave moet doen.

(niet echt gebeurd, maar wel het logische gevolg van het bovenstaande)

- Je bedoelt dus dat ik de wekelijkse restaurantfactuur van mijn schoonouders zou kunnen indienen om in mijn budget een reserve aan te leggen, waarmee ik volgend jaar eventueel een dure PDA kan kopen om mijn werk beter te organiseren.
- Je hebt het helemaal door Jozef.
- Maar baas, is dat geen fraude?
- Fraude? Neen toch. Je koopt benodigdheden voor je werk met geld van de organisatie! Waar zit het probleem?
- Wel, die PDA is dan toch eigendom van de organisatie, niet? Stel dat ik elders werk vind en die PDA wil inleveren, hoe moet dat dan? Officieel heb ik hem gekocht met spaargeld op basis van restaurantfacturen?
- Jozef, je hebt het blijkbaar toch niet helemaal door! Heb je iets gestolen? Neen, je bent eerlijk. Als je het geld van je werkingsbudget zuiver in je zak zou steken, dat zou fraude zijn!
- Baas, ik begrijp er geen fluit van, maar het zal wel aan mij liggen: je zegt dat geld gewoon in mijn zakken steken fraude is, en je impliceert dat het niet inleveren van een PDA bij het beëindigen van mijn loopbaan eerlijk is. Ik vrees dat onze organisatie niet alleen kampt met een zekere mate van normvervaging, maar eveneens geconfronteerd wordt met een probleem van spraakverwarring.Volgens mij is het eerste gewoon stelen en het tweede fraude.
- Jozef, maatschappelijk beschouwd is dat waar, maar in onze organisatie gaat het er anders aan toe. Maak je niet druk, wij hebben belangrijker zaken aan ons hoofd.

Geen opmerkingen: