21.3.06

De dansende muis

Toen ik klein was vierden we thuis ieder jaar uitgebreid oudjaar. Het was de enige dag van het jaar dat ik de broers en de zus van mijn moeder zag. Mijn ooms en tante dus. Oom Karel, oom Floris en tante Miep: de Hollandse tak van de familie, uit Breda.

Het oudjaarfeest was pas afgelopen wanneer iedereen sliep en dat kon makkelijk achtenveertig uur duren. Wij kinderen hielden het gewoonlijk tot een uur of drie vier in de ochtend uit. De volwassenen iets langer.

Het is vooral over tante Miep dat in de weken na het feest het meest werd nagepraat. In de meest bedekte termen en mijn vader schoot dan meestal nog eens in een lach. Op die manier kon hij nog weken nagenieten van oudjaar met tante Miep.

Mijn ouders hebben mij nooit verteld wat er zo bijzonder was met tante Miep. Telkens ik er naar vroeg keken zij elkaar eens aan en brachten het gesprek op een ander onderwerp of zij bleven vaag in hun omschrijvingen: tante Miep was een vrije vrouw. Tante Miep was danseres in de Moulin Rouge in Parijs.

Op die manier kreeg ik in de loop der jaren een bepaald beeld van tante Miep maar wat dat met het succes van ons oudjaar te maken had is mij altijd ontgaan.

Tot ik volgende foto vond:















Tante Miep en haar dansende muis (1972)

Geen opmerkingen: