14.4.24

Lectuur en interpretatie (oefeningen)

Herman Pieter De Boer













 

 Wat alcohol vermag


De man drukte woest zijn sigaret uit in een geraniumpot. Hij had geruime tijd over de Moraviaweg staan staren, vanuit het flatraam. De jonge vrouw keek naar een rug die krom trok van spanning. Nu draaide hij zich om, zijn gezicht als een masker.
Ik ga, zei hij toonloos, "ik vertrek, Sonja. Ik laat je hier, je zoekt het maar uit. Ik heb geen zin meer in je.
Meteen begon ze als een gek geworden vogel door de kamer te fladderen. Nee Peter, niet weggaan! Blijf bij me! Het was heus allemaal niets met die John.. .
De man was de gang al op. Hij rukte de tochtdeur open, sloeg een gleufhoed op zijn hoofd, trenchcoat over een schouder, en smeet toen zo bruusk de buitendeur toe, dat haar vingers er bijna tussen raakten.
'Au, au!' gilde ze, hoewel er niets gehavend was. Ze liep de kämer weer in en keek uit het raam naar beneden. Haar mond hing half open, haar boezem ging vlug op en neer. Ze zag nog juist zijn bruine schoen in de auto verdwijnen. Het portier klapte dicht en de Chevrolet schoot weg, richting binnenstad.
Na enige tijd merkte ze, dat ze een geranium kapot stond te trekken; de vloer lag vol rode blaadjes.
Vuile schoft,' siste ze. 'Heeft natuurlijk zelf een of andere meid, nou heeft hij een mooi excuus om mij te laten zitten.'
Over de Moraviaweg waren dames in zomermantels bedaard op weg om boodschappen te doen, in de nieuwe winkels van de randwijk. Het grote middengazon werd door een gemeenteman met een roller gemaaid. Het leven ging gewoon door!
Wat moet ik?'
Ze stond met de telefoonhoorn in de hand, maar wist niet wie ze bellen moest.

  • Wat vermag alcohol? (Dit is een vraag voor lezers ouder dan achttien jaar.)
  • Kan je dit verhaal situeren in de tijd?
  • Las je deze blog, of het boek omdat je de illustratie/kaft mooi vindt?
  • Verdient deze auteur meer bekendheid? Of spreek je liever over notoriëteit?
  • Zou je kunnen houden van een vrouw als Sonja?
  • Of van een man als Peter?
  • Welke zin in bovenstaande paragraaf raakt jou het meest?
  • En welke het minst?
  • Zou je hem eventueel van buiten willen leren?
  • Doet het ertoe dat de schoen in het fragment bruin is?
  • Zegt het woord 'Chevrolet' je iets?

Geen opmerkingen: