29.12.08

Het geheim van de Karpaten



Het is niet altijd gemakkelijk om een geheim te onthullen, neem nu dat van de Karpaten. Reeds geruime tijd tracht ik het te verraden en eergisteren dacht ik mijn kans schoon te zien. Ik bevond mij op een strand bij Dover met een Britse vriend, een spion van de Engelsen.

“Wat het geheim van de Karpaten betref...”
“Precies! Ik wilde het net hebben over het Geheim verdrag van Dover, ook wel het Traktaat van Dover genoemd, door reeds ingewijden.”
“Het geheim van de Karpaten is...”
“Dat Traktaat van Dover was een geheim verdrag dat in 1670 tussen Karel II van Engeland en Lodewijk XIV van Frankrijk werd afgesloten.”
“In de Karpaten...”
“Karel II beloofde in dit verdrag zichzelf en Engeland te bekeren tot het katholicisme en de Triple Alliance, het bondgenootschap met Zweden en de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, te verlaten...”
“In de Karpaten heerste in 19...”
“Waarna Engeland bondgenoot van Frankrijk zou worden in zijn oorlog met de Nederlandse republiek.”
“Ja maar, wat het geheim van de Karpaten betreft, dat is wèrkelijk...”
“Luister toch, Lodewijk, van zijn kant, beloofde Karel voldoende financiële middelen om minder afhankelijk te worden van het Engelse parlement, en militaire steun in de vorm van een legermacht van 6000 man, mocht het tot een intern verzet komen.”
“Maar voor de Karpaten...”
“Het gevolg was dat Engeland door dit verdrag dus betrokken raakte in de Hollandse Oorlog en op 28 maart 1672 de oorlog aan de Nederlandse republiek verklaarde. Op 19 februari 1674 trok Engeland zich, omwille van binnenlandse politieke problemen, toch uit de strijd terug. De Fransen wisten, zonder Engelse steun, nog de Slag bij Kassel te winnen.
“Maar luister dan toch eens naar mij: in de Karpaten...”
“Later kwam Engeland definitief terug op zijn beloftes en steunde de Nederlanders opnieuw in hun strijd tegen Frankrijk. Nu jij!”
“Wel, ik kan je zeggen dat het geheim van de Karpate...”
Good heavens! Is het al zo lààt? Sorry, ik moet ervandoor. Dit blijft toch onder ons hè? Top secret!

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Zo blijft het verlangen ten minste in tact, Blogbaas.

En of dat van belang is !

Anoniem zei

Uitdagend overigens, die navel-directoires.

zapnimf zei

Ik heb zo een schoonzus!

't vliegend eiland zei

voor zampnimf:
Voor welke mogendheid werkt uw schoonzus? Als mocht blijken dat zij ook het geheim van de Karpaten kent zal ik haar mogelijkerwijs moeten laten elimineren!

't vliegend eiland zei

voor Jevski:
Maar over het mysterie van Tongking zwijg ik als het graf!

En die directoires? Het was die dag net de enige zonnige dag van het jaar in Dover. Een enige kans dus.

Anoniem zei

Het ligt op de tong, nietwaar Blogbaas, op het tipje van de tong, dat mysterie van Tongking.

't vliegend eiland zei

voor Jevski:
Ja, maar al snijdt u mij de tong uit. Ik verraad niks! (Wat in dat geval een krachttoer zou zijn.)