26.12.07

Mijn boeken

Onlangs gestoten op de perfecte manier waarop een individu zoals ik zijn lectuur kan indelen. Voor mij komt het ongeveer op het volgende neer:

Boeken die ik niet gelezen hebt (minstens 485).
Boeken die ik niet per se hoef te lezen (1958).
Boeken bestemd voor ander gebruik dan lezen (9).
Boeken die ik al gelezen heb zonder dat ik ze zelfs maar open hoef te slaan aangezien ze behoren tot de categorie het reeds gelezene nog voor het geschreven is (936).
Boeken die ik als ik meer levens had zeker ook graag zou lezen maar helaas zijn de dagen die ik te leven heb slechts die ze zijn (34)
Boeken die ik van plan ben te lezen maar eerst zou ik er andere moeten lezen (17).
Te dure boeken waarmee ik zou kunnen wachten tot ze voor de halve prijs verkocht worden (56).
Te dure boeken waarmee ik zou kunnen wachten tot ze herdrukt worden in een pocketreeks (37).
Boeken die ik van iemand te leen zou kunnen vragen (11).
Boeken die iedereen gelezen heeft dus het is net of ik ze ook gelezen heb (247).
Boeken die ik al zo lang op mijn leesprogramma heb (44)
Boeken die ik al jaren zoek zonder ze te vinden (12)
Boeken die over iets gaan waar ik me op dit moment mee bezighoud (3)
Boeken die ik wil hebben om ze voor alle zekerheid binnen handbereik te hebben (16)
Boeken die ik apart zou kunnen leggen om misschien deze zomer te lezen (9).
Boeken die nog horen naast andere boeken in mijn kast (48).
Boeken waar ik opeens heel nieuwsgierig naar wordt, razend nieuwsgierig zonder dat ik dat duidelijk kan rechtvaardigen (2).
Boeken die ik zo lang geleden gelezen heb dat ik ze nodig zou moeten herlezen (7)
Boeken waarvan ik altijd gedaan heb of ik ze heb gelezen terwijl ik ze nu eindelijk eens echt zou moeten gaan lezen (21).
Nieuwe boeken waarvan de schrijver of het onderwerp mij aantrekken (4).
Nieuwe boeken van niet nieuwe schrijvers of over niet nieuwe onderwerpen (voor mij of in het algemeen) (0).
Nieuwe boeken van volkomen nieuwe schrijvers over volkomen nieuwe onderwerpen (althans voor mij) (1)

De titels bespaar ik u in deze feestperiode, misschien kom ik er later nog wel eens op terug.

(met dank aan Italo Calvino)

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Het is eeuwig geleden dat ik Italo Calvino gelezen heb. Weinig mensen schijnen hem te kennen. 'Calvino?' vragen ze meestal... 'bedoel je niet Svevo...?'
De baron in de bomen... verhalen...
Heerlijke herinnering.
Dit... over boeken, ja!
En ik moest gaandeweg dieper glimlachen.
Zoekend naar de grens tussen...
Verbeeldend de stapels boeken, titels...
Het is een pracht idee.
Terwijl mijn meest dierbare onbereikbaar is en haast alle blogs (die ik wel ooit lees) stil lijken te liggen, is er dan gelukkig iets als dit. Merci! Dit was toch weer even genieten.

't vliegend eiland zei

voor sodade:
Calvino is zo'n auteur waar ik eigenlijk al jaren omheen draai. Zo nu en dan eens een verhaaltje. Er echt induiken is pas heel recent.
Maar deze classificatie van boeken heeft mij over de streep getrokken. Voor openbare bibliotheken en bedrijven lijkt mij zo'n systeem niet aangewezen, maar individuele, privébibliotheken kunnen niet anders dan op die manier opgebouwd worden, anders vindt de eigenaar of eigenares er toch nooit nog zijn weg in? Ik geef grif toe dat ik voor 95% op deze manier denk over mijn boeken. Hoe een en ander practisch dient uitgewerkt te worden moet uiteraard geval per geval bekeken worden.

Een vriend van mij beweert dat hij een ander logisch systeem heeft: hij rangschikt ze per gewicht! Zijn boekenkasten zijn heel stabiel op die manier.

Ik verdenkt hem er van dat hij af en toe boeken koopt om hun gewicht en niet om de inhoud.

Beste wensen voor het nieuwe jaar.

Anoniem zei

lijstjes: ja!

't vliegend eiland zei

voor louter:
Ai! Ik had mij ferm voorgenomen om er mij eens niet met een lijstje van af te maken in deze hoopvolle dagen en nu drukt u mij met mijn neus op de feiten: ik heb hier een van de langste lijsten gepubliceerd die ik ooit in een blog zag staan.

Bedankt voor uw reactie en een gelukkig 2008!