16.5.06

Wie A zegt moet ook B zeggen.

Ik stoor mij bovenmatig aan de duidende debatten op Canvas, waarin op omfloerste wijze naar verantwoordelijken wordt gezocht en verwezen voor de walgelijke moorden en racistische incidenten die de laatste tijd de volle aandacht krijgen. Laat er geen twijfel over bestaan, ik denk dat die "verwijzingen" niet uit de lucht gegrepen zijn. Maar dan zou ik ook verwachten dat onze betere journalisten een kat een kat noemen en wat dieper op de zaak moeten durven ingaan.

Waarom is de documentaire "La face caché du Vlaams Blok" nog altijd niet uitgezonden? Ik weet uiteraard niet wat bij zulke beslissingen allemaal komt kijken, maar zonder een duidelijk standpunt of verantwoording hierover (het gaat ten slotte om een publieke omroep en als belastingbetaler heb ik dus het recht om ook te klagen over wat ik niet te zien krijg) blijf ik soms met een brakke smaak in de mond zitten bij het aanschouwen van zoveel zorg voor "journalistieke ethiek of deontologie". "Duiding geven" moet volgens mij wel wat verder gaan dan uit elk kamp de luidst blaffende honden in één hok tegen elkaar op te laten keffen. Informatie die dieper gaat dan het afreageren van de emotie van de dag, ook daar hebben de burgers recht op!

Blogbaas

Geen opmerkingen: