26.5.06

Blogbaas protesteert (met klem)



In De Standaard van vandaag geeft onze nationale filosoof Etienne Vermeersch weer eens goed van jetje.
Toch schiet hij in de rubriek Lik op stuk (Xenofobie) wel erg vèr uit zijn krammen.

Hij stelt dat men het recht niet heeft (ook niet verbaal) om voor de opening van onze grenzen te zijn omdat men hiermee heel de samenleving zou engageren. Nu denk ik wel te begrijpen wat hij bedoelt, maar ik meen dat ik als individu het recht heb voor de totale opening van onze grenzen te zijn, zeker verbaal. Dat heet vrije meningsuiting. Voor de rest leg ik mij neer bij elke democratische beslissing die in ons land genomen wordt.

Ik wist het al lang, maar dit is toch een fijner voorbeeld dat aanduidt dat er een verschil is tussen filosofie en democratie.

(Nu ik het betoogje hierboven nog eens herlees kom ik in gewetensnood. Er zijn namelijk ook mensen die verbaal stellen dat onze grenzen onherroepelijk dicht moeten! Ook dat is spijtig genoeg een mening. Ik hoop dat zij zich ook bij democratische beslissingen hieromtrent zullen neerleggen en ik hoop nog veel harder dat hun mening het niet haalt!)

Een verwarde

Blogbaas

Geen opmerkingen: