27.9.14

In antwoordende zin! (10)



.../...

De 'Tibet Almond Stick’ van Zenith Chemical Works in Chicago? U gelooft toch niet dat ik dat ken? Nee, ik heb het moeten googelen. Hier gebruiken wij daar "Johnson Pledge Furniture Spray" voor, of ook "Conservator (r) Antiekwas”, trouwens, van het eerste wordt ik niet goed en moet ik altijd een uurtje of zo het huis uit. Het pakt verschrikkelijk op mijn adem. Zeker aan een goed gevouwen en dus normaal gesproken heel stabiel, papieren vliegtuigje beleef ik uren plezier. Noch van terroristen, noch van producenten van ontbijtgranen schat ik de ‚benevolente’ invloed van hun ‚produkt’ op de samenleving hoog in, mij voor de keuze plaatsen om risicoloos met een van hen wat tijd door te brengen zou mij voor een groter dilemma plaatsen dan je aanvankelijk zou denken. Nee, ik zou het echt niet weten. De ideale teint voor een koe bestaat dat eigenlijk wel? Daarvoor zijn er te veel soorten toch? (Maar ik mag eigenlijk wel graag kijken naar die extreem gekamde en opgetuigde koebeesten en stieren - vooral als ze labradorkleurig zijn - op jaarmarkten. Ik hoop maar dat dat nog geen afwijking, je weet maar nooit met de huidige stand van de wetenschap.) Neen, het zijn echt geen natuurwetten die "plastic zakken naar kleine kinderen drijven", of "stormwinden naar caravans of tenten”, wie dat gelooft genoot niet hetzelfde onderwijs als ik. Ja, je hebt gelijk, we nemen veel te vaak woorden in de mond waarvan we niet echt heel precies weten wat ze eigenlijk betekenen, zoals ‚vla’ of ook ‚Darwiniaans’. Of het beter zou zijn als alles beter was, en erger als alles erger zou zijn, of net omgekeerd, dat het beter zou zijn als alles erger was en erger als alles beter? Dat zou best wel eens kunnen, maar wat is „beter” en wat is „erger” en vooral, wat is „alles” in deze context? Is alles werkelijk „alles”? Of hebben we het hier over „alles” in de dagdagelijkse zin? Wat natuurlijk weer vragen doet rijzen over „dagdagelijks”. Want mijn dagdagelijks is beslist het uwe niet! Anderzijds, als alles echt beter zou kunnen zijn, dan zou dat natuurlijk beter zijn, zo eenvoudig lijkt het mij wel.



.../...

Geen opmerkingen: