26.3.06

Oom Floris repliceert: Zijn wij niet beschaamd?

Geachte heer Floris,

Sinds enkele dagen maakt onze nationale pers er een sport van om de persoon van onze troonopvolger, zijne prinselijke majesteit Prins Filip, op een weerzinwekkende manier door het slijk te halen. Daar waar in alle andere gevallen met opgestoken vingertje wordt aangemaand om "de bal te spelen en niet de persoon" lijkt deze regel in het geval van Prins Filip plots niet meer van tel!

Wat denkt U daarvan? Ben ik dan de enige die zich dit aantrekt?

Met de meeste hoogachting,

L. Van Sacksen-Coburg


Geachte heer Van Sacksen-Coburg
(indien u werkelijk zo heet uiteraard!)

U raakt hier een snaar die lang blijft natrillen. In mij treft u een geestesverwant en het is daarom dat ik uw vraag gaarne wens te beantwoorden.

Inderdaad: foei mensen van de pers! Driewerf schande heren en dames werkgevers.
Als de eerste de beste kleine neringdoende komt u steevast voor het daglicht met uw kleine klachten en kwalen en eigent u zich het recht toe te poneren dat u het altijd beter weet en beter voor heeft met mijn medemens dan toch wel uit uw praktijk blijkt.

U zoekt aandacht voor uw nering? Vuurwerk bij uw product? Humor in uw contacten met vreemde landen en rassen? Zoek dan toch andere paljassen om uw waren te slijten:

Vlaanderen barst van de windbuilen die eens hun de kans wordt gegeven om open te barsten (kans die u hen kunt geven), op stormwind gedragen commercieel succes voor u kunnen bewerkstelligen. Ik denk hierbij in de eerste plaats aan de pleiade van quizmasters, stand-up komedianten, op non-actief gestelde wielrenners, charmezangers, welbespraakte politici, enz ... Kortom aan al wat in deze dagen op onze beeldbuis passeert. U kent dat slag Vlamingen waarschijnlijk beter dan ikzelf en tóch, tóch wil u per cé met Prins Filip op reis.

Dat kan er bij mij niet in!

En waarom kan dat er bij mij niet in? Omdat u onze Prins met een onmogelijke opdracht opzadelt. Een opdracht die alleen een schizofrene schurk tot een goed einde kan brengen, maar zeker geen doordeweekse Prins.

Wat doet u dan fout zult u denken? Want luidop vragen durft u dat niet meer nadat u in allerlei Warandes antikoningshuizige pamfletten ondertekende. Ik heb het nu eigenlijk al verraden, maar wat u verkeerd doet is alsmaar meer opruiende praat verkopen tégen onze Prins zijn toekomstige broodwinning, u neemt humoristen mee op reis zoals die Van Kwikkelborne die LUIDOP en te pas en te onpas uitbazuint dat hij óók al tegen het koningshuis is, en toch verwacht u dat onze Prins met een glimlach en een lading nooit eerder vertelde moppen UW nering verkoopt!?
Vergeet dat toch, dat werkt niet. Onze Prins is van goede wil, maar tegelijkertijd ook maar een gewoon mens. Een typische Belg zou ik zeggen, maar dat woord hoort u niet graag meer hé?

U kunt daar nog allerlei theorieën over dotatie en zo aan vast knopen, maar in de grond hoort u te weten dat uw aanpak fundamenteel verkeerd is. Wees nu voor één keer eens eerlijk meneer de KMO baas: werft u in uw eigen bedrijf verkopers aan die open en bloot vierkant tégen uw product zijn en er ook geen verstand van hebben? Neen, u doet dat niet. Maar Prins Filip, ho maar, die moet dat wél kunnen!

Hou daar mee op, ik vraag het maar één keer: hou daar in hemelsnaam mee op! Het zal zich tegen u keren indien u halsstarrig volhoudt. Onze Prins is namelijk populair, heel populair. Ook bij de Vlamingen, wat zeg ik, vooral bij de Vlamingen, die in uw bedrijven geen werk vinden. En dat zijn er meer dan al die wél bij u werken, dat zal u wel toegeven, niet? Die modale Vlaming herkent zich namelijk in Prins Filip: hij is namelijk even slim (in haast alle gevallen), even charismatisch, even menselijk.

Prins Filip, zijn familiale afkomst niet te na gesproken, is een van de onzen. Uw patserige stoerdoenerij, meneer de KMO baas, of meneer de intellectuele journalist, is dat niet! U mag dat wel denken, maar u misrekent zich deerlijk. De modale Vlaming hoort liever het onhandige Nederlands van een Prins die toch maar moeite deed om onze taal te leren dan het dialectisch geblaf van al uw soortgenoten die zich de moeite niet getroosten om zelfs maar correct Nederlands te spreken. En dan zwijg ik nog over hun Frans!

Jaloersheid is het, jaloersheid en afgunst!

Er is maar één manier om deze vuilspuiterij te overstemmen:
Vlamingen, mannen en vrouwen met het hart op de juiste plaats, roept allen samen met mij:

LEVE PRINS FILIP! (3X)

Met "royale" sympathie

Oom Floris

1 opmerking:

Anoniem zei

Beste Oom Floris,

Ik weet niet of je dit nu ernstig meent of niet, maar je hebt toch wel een punt.

Ook ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat deze aanvallen op Prins Filip een verdoken agenda dienen.

Trouwens, waarom laat men de Prins niet ook andere thema's voor het voetlicht brengen? In de culturele sector?

Het koningshuis is er voor alle Belgen, niet alleen voor de ondernemers, of niet?