4.5.07

Huppelaar

Men noemt mij de huppelaar. Een spijtige bijnaam omdat ik maar hoogst zelden huppel.

Alles valt te herleiden tot de vloek die op mij rust en die mij tegenhoudt (op straffe van zwaar onheil voor mijn nageslacht) om eender naar waar ik ga, links af te slaan. M.a.w. ik kan alleen maar rechts afslaan en ben genoodzaakt voor elke bestemming waar ik heen wil een route uit te stippelen die mij toelaat nooit linksaf te moeten. Bovendien, toppunt van psychisch sadisme, moet ik ook opletten dat ik steeds met mijn rechterbeen eerst het hoekje omga. Dat vergt uiteraard, zoals u wel begrijpt, een gevorderde mate van motorische coördinatie. Doorgaans lukt het mij wel, maar zo af en toe, bij wegwerken op een stoep, of wanneer ik plots dien uit te wijken voor een moeder met kinderwagen die net van achter de betreffende hoek tevoorschijn komt, in die uitzonderlijke gevallen kan het wel gebeuren dat mijn coördinatie niet meer klopt en dan ben ik genoodzaakt om met een soort van huppelbeweging mijn rechterbeen naar voor te brengen. Wie mij in die situaties al heeft gade geslagen zou kunnen denken dat ik huppel en mij mijn bijnaam hebben bezorgd, dat geef ik toe, maar toch, Rechter was als bijnaam juister geweest.

Voor de rest hoop ik niet dat u denkt dat ik bijgelovig ben. Met hoefijzers, het getal 13, gebroken spiegels, zwarte katten, knoflook, zoutvatjes, maretakken, hout vasthouden, enz. hou ik mij in het geheel niet bezig. Ook met rechtsaf slaan onder een opstaande ladder heb ik geen enkel probleem.

Geen opmerkingen: