20.7.13

Grot

"Kijk, een grot!"
wees ik alsof ik er belang bij had om de streek te promoten.
"Een grot?"
"Ja, dààr!"
wees ik nog eens.
"Je moet het maar weten, anders zou je het niet zien."
"Ja,"
antwoordde ik op een toon of ik anders wel behept was met het oog van een grottenkenner,
"sommige hebben een hele geschiedenis."
"Ik zou het niet weten. Deze ook?"
"Nee, niet deze, voor zover ik weet."
Een kenner die àlles pretendeert te weten is niet geloofwaardig.
"..."
"In het verleden scholen er vaak piraten, die er soms zelfs hun schatten begroeven."
"Hoe kom je daar bij?"
"Uit avonturenverhalen."
"O! Avonturenverhalen. Maar zijn er ook geen grotten of spelonken waar maagden werden vastgeketend als voer voor draken en zeemonsters?"
"Nee, waar haal je dat?"
"Uit sprookjes."


_____

Geen opmerkingen: