23.8.12

De macht van de stripfiguren



Op aanstichten van een welmenend bibliothecaris zou ik de aard en bedoelingen van de bekendste stripfiguren aan een onderzoek onderwerpen. Dat moest ik heel behoedzaam aanpakken, want velen onder hen beschikken over abnormale eigenschappen en talenten. Zoals gedachten lezen, onzichtbaar worden, ijsbergen smelten met priemende blikken, kinderachtig woordspelen, muren achterwaarts beklimmen, formule 1 races winnen, esthetisch aantrekkelijk neuken, stelen van de rijken en geven aan de armen, onvermoeibaar zwaardvechten, door tijd en ruimte gaan, enz. U begrijpt vast wel wat ik bedoel.
Juist zou ik tot een voorlopige modus operandi komen toen een delegatie van deze curieuze wezens door het raam naar binnen sprong. Ik begreep onmiddellijk wat de bedoeling was en zij hoefden helemaal geen verbale toelichting te verschaffen: zij wisten precies waartoe ik mij verbonden had.
"Ga maar," zei ik gelaten, "als het zo zit."
Met achterlating van hun allernieuwste albums verdwenen zij gewoon langs de voordeur, zonder die evenwel open of dicht te doen.
Nog weken heb ik mij geen moment verveeld en daarna ben ik veranderd van bibliotheek.

Geen opmerkingen: