23.1.08

Empathie



Ik krijg regelmatig bezoek van een beer. Hij gelooft dat ik eenzaam ben en hij heeft geleerd dat empathie belangrijk is om een goede beer te zijn.

Empathie. Dat was het woord dat hij gebruikte.

Uit empathie komt hij dus zeer regelmatig langs en dan wil hij mij opbeuren. Met wat bemoedigende woorden. Tja, ik laat hem maar begaan. Hij is meestal vlug uitgepraat en dan blijft hij nog wat zwijgend uit het raam staren. Op een empathieke manier vermoed ik.

"Nou, tot kijk dan maar."
"Bedankt, hou je haaks."

Zo nemen we afscheid.

Je moet het maar doen. Als beer in deze tijd.

12 opmerkingen:

Yuri Maanzand zei

Die van mij laat scheten en slurpt als hij een kopje thee aangeboden krijgt.

't vliegend eiland zei

voor yuri maanzand:
Tja... empathie heb je in vele vormen.

Anoniem zei

het prototype van een... gelikte beer, zou ik durven zeggen. Dit natuurlijk in schrille tegenstelling tot... nu ja... een boel andere creaturen.

't vliegend eiland zei

voor sodade:
Precies! Een Teddy, zoals men zegt.

Anoniem zei

uit empathie! héérlijk! :)

't vliegend eiland zei

voor shidaresakura:
Zonder empathie was de wereld niet wat hij is.

Anoniem zei

euhm, voor mij mag het dus iets ongelikter...

Anoniem zei

@blogbaas: daar hebt gij één schoon statement; misschien is empathie zelfs de grond van alles.

@sodade: jawel, ik vond de empathische beer echt goed.

Yuri Maanzand zei

Maar de mijne beweert altijd dat hij erg sociopatisch is. Is dat hetzelfde?

Anoniem zei

Maar natuurlijk is de empatische beer goed.
En net dat goede (dit gaat niet over de tekst meer, hè)... ach, we zijn zo gewend dat het altijd goed en mooi en lief moet zijn, terwijl we, al dan niet heimelijk, allemaal een drang naar de duisterder kantjes hebben. Ja, bijvoorbeeld slurpen en scheten laten, om mee te beginnen...
(met hartelijke grijns).

't vliegend eiland zei

voor sodade en yuri maanzand:
Ongelikt, sociopatisch, duister, ...
Het doet mij denken aan een essai dat ik een jaar of wat geleden gelezen heb over "de beer" in de (kinder)literatuur en waar die allemaal voor kan staan.

't vliegend eiland zei

voor shidaresakura:
Bedankt dat je de positieve kant van de beer erkent! Dat was ook mijn initiëel idee.

Anderzijds, met mijn eerere antwoord voor jou (Zonder empathie was de wereld niet wat hij is). Heb ik er wel een beetje mee gerammeld. Het is een waarheid als een koe uiteraard, maar je kan het woord empathie in die zin vervangen door haast even wat en toch altijd gelijk hebben: vb. zonneschijn, belastingen, watervrees, haat, zeep, enz...)