26.4.06

Oom Floris repliceert: Zwijgen is goud!

Ik werk als commercieel bediende in een Brussels kantoor van een grote Vlaamse bank. Ik ben verplicht om wekelijks een aantal klanten telefonisch uit te nodigen voor een "relatiegesprek". Zo'n relatiegesprek is natuurlijk niets meer of minder dan een verkoopsgesprek, waarin het er voor ons op aankomt in een tijdspanne van een uurtje zoveel mogelijk over de klant te weten te komen en hem/haar zoveel mogelijk (bank)producten aan te smeren.

Eénmaal per jaar worden wij dan ook beoordeeld op het aantal gevoerde gesprekken en de behaalde verkoopsresultaten. De maanden na het gesprek worden diezelfde klanten nog eens opgebeld door een onafhankelijk onderzoeksbureau dat o.a. vraagt wat ze van het gesprek vonden, wat ze van de bediende dachten enzovoort. Dit gebeurt zogezegd omdat de bank op die manier beter kan peilen naar de "cliënttevredenheid", maar het is natuurlijk mooi meegenomen dat men intussen ook de bankbediende kan controleren en, indien nodig, bijsturen.

Zou ons leven er niet een klein beetje aangenamer op worden mochten we met z'n allen vanaf nu gewoonweg weigeren om op telefonische verkoopsgesprekken in te gaan? Als onze bank, onze verzekeringsmakelaar, een meubelwinkel of een enquêtebureau ons 's avonds of tijdens het weekend opbelt en 5 minuutjes van onze tijd vraagt en we zeggen gewoon "nee, bedankt", zouden ze het dan uiteindelijk niet gewoon opgeven en ons met rust laten in onze vrije tijd? Ik doe dit al jaren en geloof me, je wint er veel kostbare tijd door en je hoeft je nooit bekocht te voelen.

"Praten werkt", niet voor de klanten, maar des te meer voor de bank en haar aandeelhouders.

Naam en adres bekend

Geachte heer/mevrouw

U bent me er eentje hoor! Tot in het weekblad Humo toe publiceert u uw anonieme klacht, maar u doet dit zo omzichtig dat ik uit de context zo al weet dat u hoogstwaarschijnlijk bij de KBC werkt. Een "grote Vlaamse bank" niet waar? Alsof andere banken dit soort praktijken onkies zouden vinden. Ik zal het u echter besparen om uw naam ook ineens bekend te maken.

Goed, u bent er in geslaagd mijn aandacht te weerhouden, al blijft het een feit dat uw schrijven druipt van dubbelzinnigheid. Ik zou haast vermoeden dat u als commercieel bediende geconfronteerd wordt met een slechte evaluatie, gemaakt via de techniek die u zelf zo bondig heeft omschreven, en nu uw gram zoekt via de media?

Wat wil u eigenlijk? Gerust gelaten worden? Geen klanten meer hoeven bellen? Dat uw werkgever géén controle uitvoert op wat u zoal uitricht? Kom daar dan voor uit! Sluit u aan bij een vakbond en doe voor de rest niet flauw: u bent commercieel bediende of u bent het niet! Zoniet klinkt u eerder als een stroper die de klanten van de slager aanraadt om alleen gekeurd vlees te eten.

Anderzijds, in de voorlaatste paragraaf van uw tekst, neemt u plots de gedaante van de in zijn privacy gestoorde burger aan. Ik geef het toe, het is een gewiekst gambiet na wat u dan al eerder hebt geschreven, maar los van uw persoontje kan ik u daar wel in volgen. Toch staat het iedereen vrij om, wanneer hij/zij door een lieftallige meisjesstem wordt opgebeld (schelle viswijfstemmen zitten daar niet vaak tussen) de opbelster te woord te staan of niet. Zelf wordt ik nogal strikt gecontroleerd door mijn vrouw Lurtgarda en kan ik het mij niet veroorloven langdurig in te gaan op thema's zoals voordelige intrestvoeten, of lederen salonmeubelen, zodat ik de volgende techniek toepas:

In functie van het aantal "minuutjes" dat de opbelster slechts nodig zegt te hebben om mij aan het lijntje te houden ("Meneer Floris, hebt u vijf minuutjes zodat ik u een aanbod kan doen dat u niet kan weerstaan?") onderbreek ik de stem en zeg "Ja hoor, hebt u eventjes? Zodat ik de pan/oven/koortsthermometer/vibrator van mijn vrouw/schoonmoeder/babysitter (uitvlucht naar keuze) kan afzetten."

Daarna laat ik de telefoon gedurende de door de opbelster (soms ook opbeller) voorgestelde korte periode gewoon open liggen. Als die tijd verstreken is neem ik de hoorn weer ter hand en zeg monter:
"Ziezo, ik hoop dat u van uw tijd genoten hebt en wens u verder nog een goede dag/avond." Dan ik haak in.

Ik besef het wel, het is wat sneu voor de enquêteur van dienst die doorgaans zo'n vijf minuten auditief meegeniet van de huiselijke geluiden ten huize van ome Floris (wist u dat ik bombardon studeer in onze lokale academie?), maar de idee dat de beltijd op rekening komt van onder andere de KBC, daar kan ik écht niet aan weerstaan.
Het is maar een tip, u doet er mee wat u wilt.

Nu moet ik dit antwoord afsluiten want ik krijg bezoek van Telenetmensen. Voor hen heb ik nog iets anders in petto!

Nog veel sterkte met uw evaluatie!

Uw toegenegen

Floris





Geen opmerkingen: