3.4.06

Oom Floris repliceert: Testaankoop!

Beste Oom,

Als abonnee op het gerespecteerde consumentenmagazine Testaankoop ben ik diep geschokt door het feit dat nu ook dit blad meent aan seksenquêtes te moeten doen en die als "gezondheidstips" in te kleden. Mijn grote angst is dat dergelijke artikelen in magazines die doorgaans toch meer geloofwaardigheid bieden dan pakweg Humo, Story of Flair door respectabele mensen als normbeschrijvend zullen worden geïnterpreteerd en dat dit uiteindelijk meer schade dan voordeel zal toebrengen aan de volksgezondheid.

Deelt U mijn vrees Oom Floris?

J. v.H. uit B.

Geachte J.

Ik kan uw gedachtengang héél goed volgen en indien ik net zoals u de logische methodiek van oorzaak en gevolg zou toepassen, dan zou ik ook tot dezelfde conclusie komen: Testaankoop is op het slechte pad!

Toch zou ik mij niet zo ongerust maken. Testaankoop is een magazine dat nooit over één nacht ijs gaat en doorgaans, zoals het hoort, heel omzichtig te werk gaat met wetenschappelijke en andere conclusies. Dus wat dit blad over onze seksuele gewoonten (niet die van u en mij uiteraard, maar die van de gemiddelde Belg op basis van een staal van 1500 landgenoten) zegt zal wel juist zijn. Ik verwijs u bijvoorbeeld terug naar de statistieken over de seksuele geaardheden, die zijn toch geruststellend nietwaar!.

Bovendien is het leespubliek van Testaankoop ook niet van het doorsnee VTM niveau zodat de kans mij héél klein lijkt dat deze studie als normbeschrijvend zal worden geïnterpreteerd en dat dientengevolge ons volk massaal zou proberen zich te gedragen in de richting van de gepubliceerde cijfers. God verhoede het, want het zou ook nog eens nóg meer slechte televisie met zich meebrengen.

Dus, meneer J., ik begrijp uw angst maar ik deel uw zorg niet.

Met adviserende groeten,

Oom Floris

Geen opmerkingen: