21.10.23

Ter zake (3)

 

 

 

 

 

De Balearen of de Canarische Eilanden. Ik moet altijd opletten of ik haal ze door elkaar. Misschien omdat ik er nooit geweest ben. Is het de moeite? Ik moet toegeven dat wanneer ik mannen gekleed in een trainingspak zie, ik vlug geneigd ben om te denken dat het criminelen zijn, zeker als ze dan nog eens duur uitziende sneakers dragen en uren in de wind rieken naar een of ander parfum. Nooit komt het bij me op dat het ook topatleten kunnen zijn (behalve nu). Naar het schijnt werd er in de oudheid geloof gehecht aan het feit dat de vorm van de hoeven van dieren een bepaalde voorspellende betekenis had. Ik weet (min of meer) zeker dat in de oudheid, in China, schildpadschalen werden gebruikt om er de toekomst uit af te lezen. Heden ten dage zijn er mensen die de meerval bestuderen. Waarom ze dat willen doen is mij niet duidelijk, maar er zal wel een wetenschappelijke nood zijn. Wanneer het mij wat minder voor de wind zou gaan, dan zou ik wel willen weten of de meerval eetbaar is. Badstof. Ook badstof is voor mij geen levensnoodzakelijk product, maar ik merk wel dat ik in speciaalzaken vooral aandacht heb voor het hogere gamma. Suiker eet ik niet. Uit principe. Maar zo af en toe moet ik wel mijn snoeplust onderdrukken. Wegens gebrek aan seks. In mijn omgeving wordt veel vlees gegeten. Daarom vind ik het eigenaardig dat we zo weinig worden geconfronteerd met het proces van ‘levend dier tot slachtbank’. We zien meer menselijke slachtpartijen – nu ja, de gevolgen ervan – op tv, dan hoe onze slachtdieren aan hun einde komen. Ook met schoenen is dat zo. Daarvan weten we ook haast niet meer hoe ze worden gemaakt. Daar zit heel wat kennis en techniek in. Techniek die m.i. eigenlijk te ver begint te gaan. Schoenen krijgen soms de status van juwelen. Daar houdt het voor mij dan wel op. Ik heb nooit filosofie gestudeerd, maar iets zoals de filosofie van de gebruiksvoorwerpen interesseert mij wel. Ik heb niet zo vaak hoofdpijn meer. Wel hoofdbrekens.

 

 

 

 

 


 

Geen opmerkingen: