28.4.08

De allesruiker



Het was op een geurige zomeravond toen er werd aangebeld. Ik deed open en keek recht in de vaalgele ogen van een allesruiker. Een van die nieuwe diersoorten die zijn ontstaan na de Grote Ramp en die, zoals de hond vroeger, hun lot hebben verbonden aan dat van de mens.

"Hallo, ik ben een allesruiker. Ik kom u mijn diensten aanbieden," siste hij.
"O ja? Dan wil ik wel eerst even de proef op de som nemen. Of jij inderdaad wel àlles ruikt.!"

Allesruikers zijn namelijk niet echt goedkoop om zomaar in huis te nemen. Het zijn geenszins alleseters.

"Oki-doki! Zal ik van wal steken en opsommen wat ik hier en nu zoal snuif?"
"Dat is een goed idee."
"Daar gaan we dan: vloeren in de was, de geur van gevangenschap, een afkoelend strijkijzer, een geopend blik haringfilets in mosterdsaus, de krant van eergisteren, gemaaid gras, olijfolie in een pan, mannenzweet en meisjestranen, twee leren portefeuilles, Blood on the tracks van ene Bob Dylan, een lidkaart van toneelvereniging "Kunst na arbeid", een toiletpot, verschaalde illusies en toekomstdromen, vies ondergoed op de keldertrap, vleugjes goed beheer, vochtige potgrond, iets penetrants... ja, Tiger Balm, beginnende ouderdom, gebruikt leer, ...

Terwijl hij met gesloten ogen onze huisgeurtjes opsnoof liep ik stilletjes naar achteren, waar mijn jachtgeweer hangt. Allesruikers zijn namelijk verschrikkelijk lekker en dit exemplaar rook blijkbaar erg vèèl, maar toch geen onraad.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Evenmin de stront aan de knikker.

Enne, hoe ruikt dat precies : verschaalde illusies en toekomstdromen. Zit dat in een potje? Kan je dat ergens kopen?

't vliegend eiland zei

voor zapnimf:
Hoe een en ander precies ruikt weet ik ook niet, ik zelf ben geen allesruiker (mijn vrouw daarentegen!). Dat de meeste geuren kunstmatig na te maken zijn en dus in spuitbussen of potjes kunnen bewaard worden, zou mij niet verrassen. Dat alles zomaar te koop zou zijn, daar ben ik niet zeker van.

Miss M zei

Hoe ruikt geluk en is de geur van het liefdesspel niet uniek aan iedereen die het meemaakt? Solo, duo of met veel meer?

tom zei

Hoi Blogbaas,

Dank voor het opnemen van een link naar mijn blog [bobdylaninnederland].

groet,

Tom

't vliegend eiland zei

voor mystic:
Zonder volledig in mijn kaarten te laten kijken: u spreekt blijkbaar uit stevige ervaring, bij mij is dat iets minder het geval!

En hoe dan ook ben ik geen allesruiker.

't vliegend eiland zei

voor tom:
Zeer graag gedaan en veel succes!

Anoniem zei

Ik vind dit gewoon een goed stuk.
Het opzet is origineel, de ontknoping is origineel...
Zonder af te willen dwalen of vragen te stellen bij hoe iets ruikt (alhoewel mijn gedachten afdwaalden naar De geurloze vrouw (13-03)en ik wou concluderen dat geurloze vrouwen misschien hetzelfde zouden kunnen ruiken als onraad...): deze tekst ruikt naar kwaliteit!
(Hoe bereidt U een allesruiker? En steekt u die gedeeltelijk in de diepvries of kan dat vlot verwerkt worden?)

Anoniem zei

corr: tóch afdwaalden, moest er staan...
én met excuus voor dubbel gebruik van hetzelfde woord, dat zou beter moeten kunnen...

't vliegend eiland zei

voor sodade:
Dank u wel voor het compliment.

Ik zit al een tijdje te werken op enkele verhaaltjes, en ook "De redding van de aarde" moet nog verder, maar ik ben nog niet tevreden. Ik voel mij in een overgangsfaze.

O ja, een allesruiker bewaart niet goed. Maar eens verwerkt tot vleespastei kan je hem wel enkele dagen houden.