31.5.11

Leidingwater



Onze buren hebben de ons niet zo vertrouwde gewoonte om zich dagelijks onder te dompelen in zuiver leidingwater. Dat vonden wij aanvankelijk niet zo erg tot wij er achter kwamen dat zij voor dit ritueel ons leidingwater aftapten van de buitenkraan. Wij hoopten een einde te kunnen maken aan deze diefstallen - hoe noem je dat anders? - door het water van die kraan af te sluiten na eigen gebruik. Dat veranderde niets aan hun dagelijks ritueel. Zij bleven ons vriendelijk, maar van op afstand, begroeten.

Het kon niet anders of die fanatieke gewoonte van onderdompeling in leidingwater van hun begon zijn gevolgen te hebben voor ons gezin. Eerst de vrouwen, maar daarna ook mijn zoons en uiteindelijk ook ik begonnen ons onrein, ja zelfs ronduit onzindelijk te vinden. Het kon dan ook niet anders of, alweer eerst de vrouwen, maar daarna ook mijn zoons (weliswaar aanvankelijk verdoken) en tenslotte ik, begonnen ons in ons leidingwater onder te dompelen en wij leerden er de weldadige werking van appreciëren. Dit creëerde bovendien, door het delen van eenzelfde ritueel, een innigere band met onze buren. Een zekere verbondenheid gebaseerd op onuitgesproken wederzijds begrip.

Tot wij er achter kwamen dat zij, langs een gaatje in de keldermuur, nog steeds ons leidingwater aftapten. Sedertdien strijden wij een strijd die wij, niettegenstaande de ons mild stemmende werking van ons water, voeren op de meest weerzinwekkende manieren, want wij weten zeker dat onze haat rein en rechtvaardig is!

1 opmerking:

charmantwerpen zei

Een ritueel ok... maar toch een beetje vuil gespeeld me dunkt.