27.4.13

Over de val van een plichtsbewust man



Er viel eens een plichtsbewust man vanuit het achtste raam naar beneden tot hij op onnatuurlijke wijze voor het mijne op het derde bleef hangen. Ik maakte het snel open om hem van nabij te kunnen bekijken. Wat gaat er door zo iemand heen? Hoe ademt hij? In nam aan dat hij als plichtsbewuste daar niet zomaar hangen bleef.
In zijn blik ontwaarde ik in de eerste plaats verbazing en dan berusting alsof hij zich bij deze wending van het lot neerlegde. Dat dit in zekere zin te verwachten viel van een plichtsbewust man is iets wat ik pas enige dagen later meende te mogen besluiten.
Toen ik even later ging werken lag hij dood op het trottoir naast een politievrouw die de voorbijgangers aanmaande door te lopen. Precies wat een plichtsbewust man ook zou willen, denk ik.


_____

Geen opmerkingen: