woensdag 23 oktober 2024

Ter zake (44)

Ja, ik heb vaak dagen waarop ik totaal geen zin heb om wat dan ook te doen. Flipperen is geen spel dat ik lang vol kan houden. 'Goed amateurtoneel' is geen oxymoron. 'Goed beroepstoneel' ook niet. Ja, ik stond ooit oog in oog met een uil die niet weg is gevlogen. Dat deed ik ook niet. Het is niet onmogelijk, maar wel zeer onwaarschijnlijk dat ik ooit wormen zou kweken voor een inkomen. Zo nu en dan stoot ik op de naam 'Tallulah Bankhead' en dan zoek ik op wie ze was. Zo vergaan de jaren. Ik verbeid vier of vijfjarigen nooit om hun verjaardagskroontje heel de dag te dragen. Al helemaal niet op hun verjaardag. Wie dat doet is eng en verdiend te worden opgenomen. Ik stam waarschijnlijk af van mensen die hun lemen huisjes verwarmden met gedroogde mest. Een dorpsidioot zou ik nooit meteen als dusdanig herkennen. Zelfs niet als een hond hem achterna zat. Ik vrees dat als ik mijn verstand verlies, ik er niet zou naar gaan zoeken. Natuurlijk heb ik ooit al wel gedacht dat ik een pop zag bewegen. Ze bewoog ook werkelijk. Ik test mijn ogen nooit zelf. Dat laat ik over aan opgeleide mensen. Ik ben al een paar keer lelijk gevallen. Maar nooit raakte ik zo gewond dat men met een schaar mijn kleren van mijn lijf heeft geknipt. Ik heb me nooit afgevraagd waarom gaten in een 45 toerenplaatje groter waren dan die in een 33 toerenplaat. De vraag van schadevergoeding voor vroegere gekoloniseerde volkeren is terecht. Maar op een of andere manier ook weer te eenvoudig als oplossing. Als ik emigreer, dan is het naar Japan. Uiteraard mag familie mij daar steeds komen bezoeken.


 

Geen opmerkingen: