donderdag 26 september 2024

Ter zake (42)






Het interesseert me wel, maar zeggen dat ik veel filosofische werken heb gelezen, dat niet. En wat ik heb gelezen,heb ik, denk ik, niet helemaal goed begrepen. En dat geldt niet alleen voor filosofie. Als ik dat eerder had beseft had het anders kunnen lopen in mijn leven. Dit gegeven maakt dat ik mezelf inderdaad een gevaarlijk man vind. De bus nemen in een land waar ik de taal niet begrijp is voor mij geen probleem. Ik vind de bus nemen een van de betere manieren om een ander land te leren kennen. Ik kan mij geen situatie inbeelden waarin ik een fedora zou opzetten. Mijn ouders hebben mij geleerd om beleefd handen te schudden. Knijpen is in bepaalde omstandigheden het beste wat een mens kan doen. Ik ben geen voorstander van ruige geslachtsgemeenschap. Als ik een kat had en het beest zou het kanarievogeltje van de buren van angst doen sterven, dan zou ik daar niet trots op zijn, maar er toch ook weer niet levenslang een schuldgevoel aan overhouden. Levenslange schuldgevoelens of spijt, het is erg wezenlijk, maar ik vind niet dat een mens zich dààr dan weer schuldig om moet voelen. Spijt heeft van mij nog geen beter mens gemaakt. Ik vermijd erg koud water. Ik denk dat ik een jonge dertiger was toen ik het laatst met een katapult heb geschoten. Ik schoot ook mis. Salamander schoenen waren in mijn jeugd een teken van goede smaak en kwaliteit. Ik ben inderdaad bang van ganzen, van alle ganzen. Waterskiën kan ik niet. Gewoon skiën ook niet trouwens. Ik ben in zekere zin wel klaar met het leven. Afhankelijk van de situatie zou ik natuurlijk wel dierlijke pelsen dragen.




Geen opmerkingen: