30.3.14

De aambeeldeters



Een man en een vrouw die elke eerste maandag van de maand april een aambeeld verorberden hielden zich daarbij aan een vast ritueel: nà het voorgerecht vertelde de man steevast een parabel. Vorig jaar luidde die als volgt:

Een hinkende man ontmoette een blinde en zei: „Kijk, ik heb een knots bij! Daarmee mep ik er op los!”
De blinde antwoordde: „En ik… ik ben een verklikker! Ik verklik alles en iedereen die mij in de weg staat.”
„Een verklikker?”
„Ja, wis en drie. Ik zou maar uitkijken met die knots van jou als ik jou was.”
Zo ontspon zich tussen die twee een gesprek over de beste manieren om een plaatsje in de wereld te bemachtigen. Zij waren het over tal van dingen eens. Over tal van andere dingen spraken zij zich echter op een handige manier nooit uit en beweren dat zij goede vrienden werden zal ik ook niet.


„Ja,” knikte de vrouw beamend, „mensen doen vaak rare dingen. Smakelijk!”
„Smakelijk!"



_________________________________________

Geen opmerkingen: