12.9.09

De ontsnapte gevoelens



"Kunnen gevoelens ontsnappen," vroeg de vrouw, terwijl ze mij de kooi toonde.
Met deze vraag heb ik bijzonder veel ervaring en ik vertelde haar dan ook graag mijn bevindingen.
"Ik meen van niet."
"Vergist u zich niet? Kijk, het deurtje staat open en alle gevoelens die ik jaren heb gekweekt zijn weg."
"U hebt ze toch altijd goed gevoed en gekoesterd?" wilde ik weten.
"Ik heb geen dag overgeslagen," antwoordde zij zacht, alsof zij zich daarvoor schaamde.
"O, maar dan komen ze zeker terug."

6 opmerkingen:

charmantwerpen zei

Kijk, dat denk ik nu ook, zie. Zo'n mandje ziet er niet warm uit, maar het heeft wel iets.

didiermaurice zei

Uw stukje is absoluut niet door de mand gevallen, prachtig!
Mag ik ook delen wat te vinden is over 'door de mand vallen'?: "Volgens Stoett is het waarschijnlijker dat door de mand vallen te maken heeft met een gebruik uit de zestiende eeuw: een meisje dat de avances van een vrijer niet op prijs stelde, liet een mand met een zwakke bodem uit het venster zakken. Als hij in de mand stapte en zij hees hem op, viel hij erdoorheen. In de zeventiende en de achttiende eeuw kwam er geen grote mand met een touw meer aan te pas. De vrijer kreeg toen symbolisch een korf/mand toegestuurd als teken dat hij niet in de smaak viel. De zegswijze een korf krijgen ('afgewezen worden bij een huwelijksaanzoek') staat hier ook mee in verband. Ook in het Duits bestaat de uitdrukking einen Korb bekommen; in het Duitse woordenboek Duden (Deutsches Universal-wörterbuch) treffen we eveneens het verhaal over de opgehesen manden met aspirant-minaars aan.

d.s. zei

Integere schets, Blogbaas !



((PS)) Enkel geaffecteerde voorstellingen kunnen ontsnappen, affecten niet :)

Nooit, denk ik.

d.s. zei

@ Didiermaurice,

Zwakke bodems ..

.. een gegeven, denk ik

gewebkik zei

nu is de tijd aangebroken, om de herinneringen te koesteren...

(zo gaan de dingen)

sodade zei

verwilderd
ontheemd