2.6.09

De gedachtenspringer



De gedachtenspringer was jarig en samen met nog een paar vooraanstaande lieden uit de samenleving genoot ik het voorrecht hem te mogen interviewen. Daarbij had ik de indruk op een voor mij wel heel gunstig ogenblik zijn bureau binnen te zijn geloodst, want de gedachtenspringer bleek met zijn gedachten namelijk heel dicht bij huis te zijn.
"Aha...," schraapte hij zijn keel, "het Belgo-Luxemburgs probleem, laten wij het daar eens over hebben!"
"Het Belgo-Luxemburgs probleem? Ja, vooral in zijn monetaire aspecten da..."
"De monetaire aspecten?" Hij keek mij een ietsje verweesd aan, maar kwam toen met een voor mij wel totaal onverwachte invalshoek:
"De invloed van de Bactrische munt, neem ik aan?"
Ik vermoedde dat hij een, voor hem dan, klein gedachtensprongetje had gemaakt. Een lichte huppeling eerder.
"De Bactrische munt?" vergewiste ik mij van mijn vermoeden.
"Kom kom, laat alle scherts maar achterwege. Heel wat problemen zijn in die tijd ontstaan, maar alles draait om de maan!"
"Om de maan?" Het kon niet anders, of hij had alweer een sprong in zijn gedachten gemaakt, want wat draait er nu om de maan?
"De vreselijkste kinderziekten schrijft men er aan toe!" lachte hij mijn opmerking weg, "om niet te spreken van een kwijnend moederhart."
"Het Belgo-Luxemburgs probleem lijkt mij..." probeerde ik alsnog greep op het gesprek te krijgen.
"Het Belgo-Luxemburgs probleem heeft hier niets mee te maken," onderbrak hij mijn zin kordaat, "U kunt gaan, tenzij u er de Bactrische munt bij sleurt, maar daar zie ik u niet voor aan."
Als een geslagen hond liep ik naar de deur.
"Geeft u uw geschenk maar af aan mijn secretaris," riep hij me na, inmiddels waarschijnlijk al denkende aan de voordelen van ruilhandel. Als gedachtenspringer op jaren was hij duidelijk bij de pinken.

(met dank aan Godfried Bomans)

10 opmerkingen:

charmantwerpen zei

Tja, ik had wel een gedachte hierbij, maar terwijl ik ze schrijf is ze al achterhaald, denk ik... Ja, dan maar niet.

't vliegend eiland zei

voor charmantwerpen:
Zo maakt u mij heel erg benieuwd!

charmantwerpen zei

Niets zo banaal als achterhaald gedachtengoed, Blogbaas. Tenzij het ondoordacht vooruitdenken zou zijn natuurlijk.

Anoniem zei

En daar is blogbaas weer. Zijn schrijfsels zijn schitterend ... ;)

Anoniem zei

Ongelooflijk, je moet er maar op komen...

gewebkijk zei

is dit nu de tak op de hak nemen..?

didiermaurice zei

't is sneeuw, uw schrijfsels, des zomers.

clara zei

Redelijk vermoeiend, zo'n gedachtenspringer.

Wel een fijn stukje tekst.

Vlindera zei

Wederom heel mooi. U weet mij wel te vermaken!

't vliegend eiland zei

voor charmantwerpen, ikbenbloem, gewebkijk, didiermaurice, clara en vlindera:
Ik ben al heel lang en blijf een onvoorwaardelijke fan van Godfried Bomans!