2.3.11

Wel en wee met mes en vork

Er werd meegedeeld dat ik een voortreffelijk mens ben en weet om te gaan met mes en vork. Weten zij véél, bedacht ik.
Maar anderzijds: ik kan er inderdààd wel mee om! Met mes en vork.
Enige tijd later verscheen dan die biografie: "Wel en wee met mes en vork!" Niet geäuthoriseerd, al klopten de details wonderwel. Zoveel research kan niet allemaal verkeerd zijn, geef ik toe.
Vandaag, een wondermooie dag, heb ik er eindelijk mee leren leven. Goed, als men het dan toch zo ziet, ik geef het toe: ik ga het leven te lijf, met mes en vork.

8 opmerkingen:

Monique zei

Nu pas dit blog ontdekt, een jaar of vijf te laat dus. Aangenaam verrast dat mijn lezende kip tussen de links staat. Maar wie gaat er achter 't Vliegend Eiland schuil? Zoals Montaigne ergens zegt: ik moet weten wie de schrijver is om zijn woorden te kunnen duiden (vrije parafrase)...

't vliegend eiland zei

voor Monique:
Is het een vraag of een verzuchting?

mrs Parker zei

Monique, wij zullen het niet weten..denk ik, een Vliegend Eiland is een buitenaards verschijnsel.

Monique zei

1. Het was een oprechte vraag.

2. Mrs Parker: u hebt waarschijnlijk gelijk.

[En toch zou ik het graag willen weten. Heb inmiddels het citaat gevonden: Montaigne in de vert. van H. v. Pinxteren II,31'Over woede': 'Ik lees nooit een auteur [...] voordat ik zorgvuldig heb uitgezocht wat voor iemand het is.']

't vliegend eiland zei

voor... ja, voor wie eigenlijk :-)
Ik zal de voor en tegens eens afwegen. Ook omdat ik Montaigne's uitgangspunt eigenlijk niet deel.

Monique zei

Dan voeg ik toe wat ik in eerste instantie had weggelaten: tussen de vierkante haken staat 'vooral niet als hij het over deugd en plicht heeft'.

Niet relevant voor 't Vliegend Eiland, vandaar. Bovendien zeggen diens voorkeuren ook het een en ander. Vraag ingetrokken.

rob alberts zei

Gelieve voorzichtig om te gaan met schaarse zonnestralen in deze dagen.
Genieten mag, laven ook, maar mishandelen met bestek is af te raden ....

't vliegend eiland zei

voor Monique:
Wat u initieel wegliet is inderdaad cruciaal :-)
Anderzijds, het blijft mij verbazen dat er mensen zijn - niet u - die het belangrijk vinden "de mens achter" te kennen. Ik sluit niks uit, men weet maar nooit, maar bij het lezen van boeken heb ikzelf geen behoefte om de auteur te kennen, voor mij werkt dat zelfs vaak beklemmend. Het sluit voor mij wegen af van interpretatie...