31.1.08

In mijn hoofd



Ik ben houthakker,
een voorzichtig man.
De ongelukken spelen zich af
in mijn hoofd.

Doodsbrief



Weduwe Blogbaas meldt:

Gisteren,
30 januari 2008,
is schielijk overleden
de heer Blogbaas,
eendagsvlieg.

Hij werd geboren om 04:23 a.m. en kwam voortijdig aan zijn einde omstreeks 17:33 p.m.

Hij geloofde in reïncarnatie.

(Kort tekstje als antwoord op de reactie van Sodade op "Halfdrie".)

30.1.08

Halfdrie



Als ik een eendagsvlieg zou zijn, dan was het nu ongeveer halfdrie.
's Namiddags wel te verstaan.

Op naar het Rouppeplein



Van het Atomium naar het Rouppeplein is in vogelvlucht eigenlijk niet ver, maar er zijn er niet veel die deze discipline beheersen.

29.1.08

De sprekende penis



Ik heb een sprekende penis.
Ja, u leest het goed, mijn penis spreekt!

Ik kan er ook niets aan doen. Als orgaan was hij altijd al moeilijk te beheersen en hij heeft mij dan ook dikwijls in verlegenheid gebracht, maar goed, dat is niet abnormaal. Iedere man heeft zijn moments of shame gekend, in zijn pubertijd. Maar dat kan je dus situeren. Een sprekende penis echter, dat is toch iets ànders.

Bovendien komt er weinig verhevens uit. Ronduit vulgaire praat eigenlijk.

Het begon allemaal een maand of twee geleden op kantoor, waar wij een nieuwe secretaresse hebben aangeworven. Onze HR manager kwam haar voorstellen. U weet wel hoe dat gaat. Een beetje gemeenplaatsen ("Welkom in de groep!" "Ik zal mijn best doen."), een beheerste handdruk, en hop, naar de volgende collega.

Zij waren de deur nog niet uit of plots klonk er een stemmetje uit mijn broek:
"Wat een wijf! Ik zal mij maar al goed verzorgen, hihihi."
Gelukkig hoorde alleen ik het.
"Vort, naar het toilet. Al dat bier van gisteren moet er nog uit."
Opnieuw, heel duidelijk verstaanbaar.
"Wil je'ns krabben?"

In de volgende weken werd zijn taal alsmaar explicieter, alsmaar vunziger. Mijn enige troost was dat alleen ik hem kon horen.

Alleen, dat zal niet blijven duren, tenzij ik mij aan zijn wil onderwerp. En ik kèn hem. Hij denkt alleen aan zichzelf, alles staat of valt met het inwilligen van zijn wensen.

Waar hij tot dan toe gewoon maar wat vulgair lulde op de meest onmogelijke plaatsen, werd hij gisteren ineens heel duidelijk:

"Zo, nu zul je er al wel aan gewoon zijn dat ik spreek, maar het moet ook duidelijk zijn, vanaf nu ben IK de baas en is de speeltijd voorbij."

"Hoe bedoel je?" Het voelt vreemd aan, de eerste keer dat je met je eigen penis spreekt.

"Wat ik bedoel is heel eenvoudig, ik wil meer seks, en niet alleen meer met je vrouw."
"Maar dat kan toch niet? Ik ben zo niet."
"Jij niet nee, maar ik wel. Ik ben het beu."
"Ach, loop naar de pomp, ik ben de baas."
"Dat zullen we dan wel zien..." antwoordde hij smalend.

De rest van de dag, en ook gisteren sprak hij niet meer, zodat ik hoopte het pleit op een gemakkelijke manier gewonnen te hebben. De hersens die het halen van de libido of zo iets.

Tot gisteravond dan. Mijn vrouw Sonja stond een komkommer te snijden en vroeg mij:

"Zeg, kan jij de sla wassen?"

Ineens kraakte het door de keuken:

"Doe het zèlf, straks, eerst neuken, direct, hier."

U had haar gezicht moeten zien:
"Zo ken ik je niet Tom, zo dominànt!"

Goed, wij zijn man en vrouw, wat er gisteravond verder is gebeurd (en wat zich in de toekomst nog wel meer zou kunnen voordoen) valt dus wel in te passen. Morgen echter, moet ik gaan werken en mijn penis was zopas weer hèèl duidelijk: “Die nieuwe, daar moet ik eens werk van maken.”

“Wat zei je Tom?”
“Niks Sonja, ik zat even aan mijn werk te denken.”

28.1.08

De redding van de aarde (8)

Hoofdstuk 7: Waarin Alma Zichtopzee niet stilstaat bij 27° Celsius, een gebrek aan kennis toegeeft en besluit zich in te leven!

Zolang Alma nadacht over hoe, waarmee en waarheen het nu verder moest bleef er een diepe, langdurige stilte hangen in de zaal. Hoe dieper en hoe langer zij nadacht hoe mooier zij werd. Er was algauw geen man meer in de zaal die niet bereid was voor haar door opgepookte vuren te lopen als zij daar zou om vragen. Een lichte fronsing van de wenkbrauwen zou al volstaan. Of Alma dat ook doet zal later blijken.

"Het Ultieme Zwarte Gat?" stamelde Koning Albert en hij keek zoals hij gewoonlijk kijkt als hij aan Bart De Wever (historicus) denkt, "Dat is zeer ernstig. Alleen solidariteit en wederzijds respect kunnen U door deze crisis heen helpen. Sta mij toe u enige gerichte vragen te laten stellen door mijn groep van Wijzen. Zij zullen u feilloos advies kunnen leveren. Ik zie nu wel in dat mijn Vaderlandse Geschiedenis U inderdaad niet van zoveel nut kan zijn."

Nog voor Alma ja of nee kon zeggen schoven enkele wijs kijkende mannen hun stoel dichterbij en stelden zoals gezegd krachtige en gerichte vragen:

"Vrouwe Zichtopzee, vertel eens, eet u wel gezond en gevarieerd?"
"Eten?"

Even dacht Alma na over wat dit was. Op Zsjfnfureod vdp, in het 6² kwadrant in de vierde dimensie van het heelal, haar thuisplaneet zoals de geïnteresseerde lezer nog wel zal weten, doen de Zsjfnfureod vdpianen hun krachten op via hun oorschelpen, die fungeren als "zonnecellen" en die het licht van de vijf zonnen elk moment van de dag opvangen en omzetten in energie, wat daar heet "gratis energie".

"Eten? O, ja, natuurlijk. Ik eet drie maal daags de kost die mij in Hotel Amigo wordt voorgezet."
De wijzen keken elkaar aan en mompelden wat alvorens tot een besluit te komen.
"Daar kan het dus niet aan liggen."
"Slaapt u genoeg Vrouwe Zichtopzee?"
"Ja hoor, maar omdat ik meer en meer pieker over het welslagen van mijn opdracht en maar niet kan vinden waarom mijn dadendrang wegsijpelt kan ik niet zeggen dat ik verkwikkend slaap."
"Slaapt u met het raam open of dicht?"
"Dicht."
"Onder of boven de dekens?"
"Wat bedoelt u daarmee?"
"Bedekt u zich met door het hotel ter beschikking gesteld tekstiel?"
"O dat! Neen, natuurlijk niet. Het is veel te warm."
"Te warm? Hoe warm dan?"
"Ach, doorgaans 27° Celsius."

Opnieuw ontstond er consternatie onder de wijzen.

"27° Celsius? Is dat de normale temperatuur in uw kamer?"
"Ik meen van wel, ik heb daar niet zo bij stilgestaan."
"Wel, wij menen te kunnen stellen dat u uw kamertemperatuur beter op 19° of 20° Celsius brengt en zich navenant kleedt."
"Is dat alles?"
"Neen, dit volstaat slechts om uw concentratievermogen weer op peil te brengen, stelt zich verder wel nog het probleem waarop u zich concentreert. Wat wil u in feite precies bereiken?"

Dat was een cruciale vraag. Alma had al wel door dat de hovelingen geen kwaad in de zin hadden, maar gold dit ook bij uitbreiding voor de rest van de aardbewoners? Toen bedacht ze hoe roekeloos en richtingloos de aardlingen omgingen met hun liturgische muziek, zowel naar dramatische normen als inhoudelijk. Zij had genoeg MTV uitzendingen en dies meer gezien, en liftmuziek gehoord, om zich hierover een vaste mening te vormen. Haar rapporten aan het Histirisch Thiiligisch Priticil waren dienaangaande ondubbelzinnig.

"MTV en dergelijke? muzak? Is dat alles? Heeft men u dan niet geïnformeerd over de rijke aardse traditie en de schat aan volksmuziek, protestsongs, het fenomeen singer-songerwriter als woordvoerder van een generatie, underground, life optredens, wereldmuziek?"

"Wat bedoelt u daarmee," antwoordde Alma verbouwereerd.

"Niet dus!, " antwoordden de wijste der Wijzen, "Welaan, protestliederen zijn liederen die de maatschappij op de hak nemen, met het doel die te veranderen. Bekende protestzangers zijn Woody Guthrie, Bob Dylan, Jimi Hendrix, Armand en Boudewijn de Groot."

"Precies," vulde een bijna even wijze tweede wijze der Wijzen aan, " het ontstaan van protestliederen kan worden teruggebracht naar de barokmuziek, alwaar Ludwig van Beethoven reeds in 1804 zijn fameuze stuk 'Eroica' componeerde. Dat gaat over de oorlog tussen Frankrijk en Oostenrijk. Beethoven zat tijdens de bombardementen in Wenen angstig verstopt in de kelder bij zijn broer, terwijl hij zijn - toch al zo beschadigde - oren beschermde tegen het geluid. In "Eroica" geeft hij zijn gevoel van woede, angst, afschuw en verdriet weer. Een ander belangrijk klassiek proteststuk van recentere datum is 'Leningrad' van Dmitri Sjostakovitsj, waarin die componist zijn woede uit over de omsingeling van Leningrad door de Duitsers uitschreeuwt. 'Leningrad' is onderdeel van een trilogie over de Tweede Wereldoorlog. Het derde deel uit deze trilogie is geschreven in 1945, na het bombardement op Hiroshima. Sjostakovitsj toont zich hier vooral boos vanwege het voeren van zinloze en lege oorlogen."

Nu kon de derde wijze der Wijzen ook niet achterblijven:

"Ja hoor, maar Folkmuziek is het eerste muziekgenre waarin protestsongs een serieus onderdeel vormen. In de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog en gedurende de abolitionistische periode van de 19e eeuw werd protesterende folkmuziek gemaakt. Zo is in de Amerikaanse Burgeroorlog (1861-1865) 'We Shall Overcome' een bekend protestlied geworden. Laatstgenoemde nummer is gospel, gezongen door zwarte vrouwen, en daardoor extra opvallend. Vooral in Vlaanderen. Het grootste deel van de Ierse folkmuziek moet ook onder protestsongs geschaard worden. Omdat dit muziekgenre zo oud is, wordt er in die teksten veel geklaagd over de Engelse overheersing in Ierland. In de refreinen komen de namen IRA en Sinn Féin heel dikwijls voor, waarbij Sinn Féin niet staat voor Zing fijn!. In de jaren '30 van de vorige eeuw had je in Amerika de Grote Depressie. De door mijn collega al vermeldde Woody Guthrie was één van de slachtoffers van deze depressie. Hij was niet meer in staat zijn gezin te onderhouden en probeerde daarom vanuit Texas naar Californië te vluchten. Tijdens deze reis nam hij enkele politieke en sociale standpunten in, die hij gebruikte in de liedteksten van onder anderen Do Re Mi en I ain’t got no home. Guthrie's muziek was een inspiratiebron voor onder andere Pete Seeger en Bob Dylan."

Enthousiast pikte de vorige wijze weer in: "Ook veel bluesmuziek kan als protestlied worden beschouwd. Aan het eind van de 19e eeuw zochten Amerikaanse slaven een manier om zich te uiten. Hiervoor combineerden zij gospel, wat zij al eerder hadden uitgevonden, met de Westerse muziek die zij op de plantages te horen kregen. Het resultaat was dus de blues: een swingende, ritmische muziekstijl met melancholische teksten.
In de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw werd protest een belangrijk onderdeel van het leven. Hippies, die u gerust als beroepsprotesteerders mag beschouwen, pleitten voor vrede en verdraagzaamheid, en zetten zich af tegen de conservatieve ideeën van hun ouders, van ons dus. Muziek was hiervan een zeer belangrijke component, want zeer goedkoop te produceren.
Bob Dylan is een van de bekendste protestzangers ooit. In zijn succesnummer, 'The times they are a-changing' uit 1964, spreekt hij zijn verlangen naar een betere wereld uit. Ook artiesten als Janis Joplin, Joan Baez en Richie Havens namen invloeden uit de folkmuziek mee in hun eigen muziek. Iets later in het hippietijdperk drongen de geëngageerde teksten door in de psychedelische muziek. Misschien zegt de naam Pink Floyd, met nummers als Have a Cigar en The Wall, u iets. Of de pop van onder andere John Lennon, met Give Peace A Chance en Imagine. Er waren uiteraard ook Country Joe and the Fish die kritisch zongen. Op een sarcastische, doch zeer dringende manier zongen zij in het nummer 'I-Feel-Like-I'm-Fixing-To-Die-Rag', luister maar:

And its 1,2,3 what are we fightin for?
Don't ask me I don't give a damn,
the next stop is Vietnam,
and its 5,6,7 open up the pearly gates.
Well there aint no time to wonder why...
WHOPEE
we're all gonna die.


Maar ook in ons taalgebied had je actievelingen, In 1966 kwam de Boudewijn de Groot op met het nummer 'Welterusten, mijnheer de president', over de soldaten in Vietnam. en later met nog meer protestsongs. Hij inspireerde hiermee onder andere Armand en Robert Long. Kunstenaar Willem Vermandere heeft als protestzanger nog altijd veel succes met korte, niet altijd verstaanbare, maar herkenbare en kritische liedjes over dingen van alledag. De afgelopen tien jaar heeft de Drentse bluesband Skik een aantal protestliederen geschreven. Osdorp Posse is sinds 1989 in Nederland actief en heeft sindsdien tientallen, meestal vrij agressieve nummers gerapt over onder anderen de media, prostitutie en religie.
Vanaf ongeveer 1980 toen het hippietijdperk langzaam voorbij gesudderd was, leken de protestsongs ook hun langste tijd te hebben gehad, maar er wordt echter nog altijd maatschappijkritische muziek geleverd. Guns n' Roses had redelijk veel succes met het nummer 'Civil War', over burgeroorlogen. De Australische rockband Midnight Oil vestigde de aandacht op de manier waarop aboriginals naar reservaten werden verdreven. De Boomtown Rats en U2 waren zich ook bewust van de problemen in de wereld, en probeerden deze middels hun muziek aan de kaak te stellen. Vanaf 1984 , toen Band Aid zijn intrede deed in de popmuziek, werd een belangrijk onderwerp voor protestsongs de armoede in Afrika . Michael Jackson en Lionel Richie schreven toen samen het nummer 'We are the world', en lieten dit uitvoeren door de benefietgroep USA for Africa. In dat nummer wordt vooral gevraagd ons meer bezig te houden met het lot van anderen. In 1985 organiseerde Bob Geldof, Live Aid, een speciaal concert voor de Afrikanen die in hongersnood verkeerden. Ook ene Bruce Springsteen heeft zich op dat vlak laten gelden, vooral zijn song "WAR" is daar een goed voorbeeld van.
Tegenwoordig laten veel hiphop-artiesten zich in met schrijven van protestsongs. Het nummer 'Zinloos' van Lange Frans & Baas B werd in 2004 in Nederland erg populair, vooral toen er, na de dood van columnist Theo van Gogh, een speciaal couplet over deze moord aan werd toegevoegd. Internationaal laat Ms. Dynamite flink van zich horen. Zij rapt voornamelijk over sociale wantoestanden, en treedt regelmatig op op benefietconcerten. Maar ook meer onbekende rappers als Immortal Technique en King Geedorah protesteren tegen onrecht in de maatschappij. Op het gebied van rock- en popmuziek zijn het tegenwoordig vooral de indiebands die zich met protesten bezighouden. Een voorbeeld daarvan is het nummer '16 Military Wives' van The Decemberists. Live 8, het vervolg op Live Aid, werd in juli uitgevoerd om de G8-top, die enkele dagen later in Edinburgh samen zou komen, onder druk te zetten, om er zo voor te zorgen dat zij zich ook meer bezig zouden gaan houden met de situatie in Afrika. Hoewel er op dit concert vrijwel geen protestsongs werden vertolkt, was het doel ervan wel dat muziek de wereld zou verbeteren. Ook in 2005 gaf Brian Eno te kennen een concert te geven met de Arabische rocksterren Rachid Taha , Imogen Heap en Nitin Sawhney. Behalve het promoten van de Arabische rock, is het Eno's doel om met deze concerten de kloof tussen de Westerse en de Arabische wereld te verkleinen. De optredens zelf worden gegeven in naam van de 'Stop the War Coalition', die zich tegen de Irakoorlog heeft gekeerd."

Nu vond de wijste der Wijzen het toch welletjes en hij trok hij het gesprek weer naar zich toe:

"Om u een idee te geven kan ik samenvattend stellen dat vooral de volgende artiesten zich volledig met protestsongs inlaten, of op zijn minst, die in hun muziek één of meerdere malen gebruikt hebben om hun mening wat betreft een maatschappelijk of politiek probleem te spuien: Acda en de Munnik, Armand, Joan Baez, The Beatles, Ben Folds, Boomtown Rats, Billy Bragg, Neneh Cherry, Wim De Craene, Country Joe and the Fish, The Dubliners, Bob Dylan, Brian Eno, Ani DiFranco, Marvin Gaye, Bob Geldof, Grateful Dead, Greenjolly, Green Day, Ferre Grignard , Boudewijn de Groot, Woody Guthrie, Richie Havens, Jimi Hendrix , Heideroosjes, Madonna, Billy Joel, John Lennon, Robert Long, Midnight Oil, Ms. Dynamite, Nirvana, Gary Og, Phil Ochs, Pink Floyd, P.O.D., Immortal technique, Public Enemy, Queen, Rage Against the Machine, Hugo Raspoet, The Ravens, Seanchai, Pete Seeger, Mary Servaes, Sex Pistols, Shebeen, Spirit of Freedom, Bruce Springsteen, Sting, System of a down, U2, The Unity Squad, Willem Vermandere, Wolfehound, Wolfe Tones, Neil Young, Zao,.."

"Ja collega, " onderbrak de tweede wijze hem betweterig, maar aan die summiere info heeft vrouwe Alma weinig als u niet ook enige titels mededeelt, zoals daar zijn, "Abah Abortus", "Zo Tolerant", en "Aksie" door Jasperina de Jong of "Brief van een ongehuwde moeder aan Koningin Wilhelmina bij de geboorte van Prinses Juliana" van Fie Carelsen, gecoverd door Jasperina de Jong, "Als het vuur gedoofd is" door Acda en de Munnik, "Ben ik te min" door Armand, "China", "Natalia", "Ballad of Sacco & Vanzetti", "Joe Hill", "Weary Mothers", "Children of the '80s", "Crack in the Mirror", "Saigon Bride", "Where Are You Now, My Son?", "Song Of Bangladesh", "Ain't Gonna Let Nobody Turn Me Around", "Prison Trilogy (Billy Rose)", "All My Trials" door Joan Baez, Peter, Paul and Mary en "Birmingham Sunday" door Joan Baez, "Only a Northern Song", "Revolution" en "Blackbird" door The Beatles, "All You Can Eat" en "One Down" door Ben Folds, "I Don't Like Mondays" van de Boomtown Rats, "Between the Wars", "It Says Here", "Sexuality" , "The Price of Oil" en "No Power Without Accountability" door Billy Bragg, "Stop the war" door Neneh Cherry, "De Boudewijn de Eerste Straat" door Wim De Craene, "'Fish' Cheer/ I-Feel-Like-I'm-Fixin'-To-Die Rag door Country Joe and the Fish, "Whiskey in the Jar", opgenomen door onder andere The Dubliners en The Pogues, "The Lonesome Death of Hattie Carroll", "Ballad Of Hollis Brown", "Union Sundown", "License to kill", "A Hard Rain's A-Gonna Fall", "Let Me Die In My Footsteps", "Blowin' in the Wind", "Masters of War", "The Times They Are a-Changin", "With God on Our Side", "Ballad of Donald White", "The Death of Emmett Till", "George Jackson", "Hurricane", "Julius and Ethel", "Only a Pawn in Their Game", "Oxford Town", "No More Auction Block" en "It's All Right Ma (I'm Only Bleeding)" door Bob Dylan, "Bone Bomb" door Brian Eno, "Crime for Crime", "The Million You Never Made", "Roll with It" en "'Tis of Thee" door Ani DiFranco, "Mister Charlie" door Robert Hunter en The Grateful Dead, "Razom Nas Bahato, Nas Ne Podolaty" door Greenjolly, "American Idiot" door Green Day, "Jimmy" en "Welterusten, mijnheer de president" door Boudewijn de Groot, "I Ain't Got No Home in This World Anymore", "Pastures of Plenty", "Tom Joad", "Hangknot, Slipknot", "Death Row", "1913 Massacre", "Deportee (Plane Wreck At Los Gatos)", "Henry Street Jail", "Ludlow Massacre", "This Land Is Your Land", "Union Burying Ground", "Union Maid", "I Want To Know Why?", "Peace Call", "Vigalante Man", "East Texas Red", "Buoy Bells From Trenton" en "This Could Never Happen In My Dear Old Sunny South" door Woody Guthrie, "Freedom" en "Handsome Johnny" door Richie Havens, "Machine Gun" door Jimi Hendrix, "Da's toch dope man" door De Heideroosjes & Gerd Leers, "American Life" en "Hollywood" door Madonna , "Leningrad", "Goodnight Saigon" en "Allentown" door Billy Joel, "Gimme Some Truth", "I Don't Want to Be a Soldier", "Happy Xmas (War Is Over)", "Give Peace a Chance", "Imagine" en "Woman Is the Nigger of the World" door John Lennon, "Jezus Redt", "Homosapiens" en "Stank voor Dank" door Robert Long, "Beds Are Burning", "Jimmy Sharman's Boxers", "Put Down That Weapon", "River Runs Red", "Dreamworld" en "Blue Sky Mine" door Midnight Oil, "Pennyroyal Tea", "Lithium" en "Rape Me" door Nirvana, "The Cannons of Christianity", "Ballad of William Worthy", "I'm Going to Say It Now", "Here's to the State of Richard Nixon", "That was the President", "Ringing of Revolution", "White Boots Marching in a Yellow Land", "What's That I Hear", "Tape from California", "Santo Domingo", "One More Parade", "Is There Anybody Here?", "I Ain't Marching Anymore", "Draft Dodger Rag", "Cops of the World", "Too Many Martyrs", "Outside of a Small Circle of Friends", "Lou Marsh", "Links on the Chain", "There But for Fortune", en "The Iron Lady" door Phil Ochs, "The Fletcher Memorial Home", "Us and Them", "Southampton Dock", "The Post War Dream", "The Gunner's Dream", "Goodbye Blue Sky", "Free Four", "Two Suns in the Sunset", "Welcome to the Machine", "Have a Cigar", "Another Brick in the Wall", "Pigs (Three Different Ones), "Money", "Dogs", "Take It Back", "Get Your Filthy Hands Off My Dessert" en "Not now John" door Pink Floyd, "Anything Right", "Youth Of The Nation" en "Abortion is Murder" door P.O.D., "Cause of Death" door Immortal Technique , "She Watch Channel Zero?!", "Fight the Power", "911 Is a Joke", "Son of a Bush" en "Swindler's Lust" door Public Enemy, "Radio Ga Ga", "Say It's Not True", "The Call", "Amandla", "Hammer to Fall", "Death on two Legs", "I Want It All", "Put Out The Fire", "Is This The World We Created...?", "Invisible Hope" en "I Want to Break Free" door Queen, "Guerrilla Radio", "Down Rodeo", "Know Your Enemy", "Killing in the Name", "Wake Up", "Testify", "People of the Sun", "War Within A Breath", "Bulls on Parade", "No Shelter", "Bullet in the Head", "Maria" en "Sleep Now in the Fire" door Rage Against the Machine, "Oh Freedom", "Follow The Drinking Gourd", "If You Miss Me At The Back Of The Bus", "If I Had a Hammer", "The Battle Of Maxton Field", "Where Have All the Flowers Gone?", "Waist Deep in the Big Muddy", "Angel of Freedom", "Banks of Marble", "Bear the Burden in the Heat of the Day" en "Bells of Rhymney" door Pete Seeger, "God Save the Queen", "Anarchy in the U.K.", "Belsen Was a Gas" en "Bodies" door de Sex Pistols, Waitin' on a sunny day", "57 Channels (And Nothin' On)", "American Skin (41 Shots)", "Born in the U.S.A." en "Streets of Philadelphia" door Bruce Springsteen, "They Dance Alone", "Russians" en "St. Augustine in Hell" door Sting, "Deer Dance", "ADD (American Dream Denial)", "Violent Pornography", "Prison Song", "P.L.U.C.K. (Political Lying Unholy Cowardly Killers)", Hypnotize", "Fuck The System", "War?", "B.Y.O.B. (Bring Your Own Bombs)", "Boom!" en "Toxicity" door System of a Down, "Peace on Earth", "Love Is Blindness", "Silver And Gold", "Love and Peace or Else", "Bullet the Blue Sky", "Sunday Bloody Sunday", "Running to stand still" en "Bad" door U2, "Bange blanke man" door Willem Vermandere, "The Shores of Botany Bay", "Plastic Bullets" en "Celtic Symphony" door de Wolfe Tones, "Crime in the City", "Homegrown", "Mideast Vacation", "Soldier", "Love in Mind", "Southern Man", "Ohio", "Leave the Driving", "Cortez the Killer", "War Song", "War of Man", "Long Walk Home", "Like an Inca", "This Note's for You", "Prisoners of Rock and Roll", "Payola Blues", "Don't Be Denied", "Natural Beauty", "Mother Earth", "Here We Are in the Years", "Be the Rain", "Rockin' in the Free World", "Piece of Crap", "Sun Green", "Throw Your Hatred Down", "Union Man", "Tonight's the Night", "Tired Eyes", "No More", "The Needle and the Damage Done" en "Cocaine Eyes" door Neil Young, "A Tool To Scream" door Zao, "Burden In Your Hands" door Underoath, "La Femme Fétal" door Digable Planets, "Mazohyst of Decadence" door Diren Grey, "Nine Month Blues" en "I Wanna Be an Engineer" door Peggy Seeger, "The Unknown Soldier", "Peace Frog" en "When The Music's Over" door The Doors, "Porch", "W.M.A.", "Whale Song", "Do The Evolution", "Glorified G" en "Better Man" door Pearl Jam, "Sally's Pigeons" door Cyndi Lauper, "Vogelvrij" door Neerlands Hoop, "We've Got a Right to Choose" door Toshi Reagon, "What It's Like" door Everlast, "Across 110th Street" door Bobby Womack, "Another Day In Paradise" door Phil Collins, "Bangla Desh", "Cockamamie Business", "Blood from a Clone" en "Living In The Material World" door George Harrison, "The Big Issue", "Without Reason or Rhyme (The Killing of Harry Stanley)", "Homophobia", "One by One", "Fitzwilliam" en "Common Ground" door Chumbawamba, "Bourgeois Blues" door Leadbelly, "Three Button Handmedown" en "The Killing of Georgie [Parts I & II]" door Rod Stewart, "Cars and Shoes", "Swervin", "Breathing Apparatus", "Underdogs", "The Repo Man Sings for You", "Piss on Your Grave" en "What the Po-Pos Hate" door The Coup, "Cloud Nine", "Ungena Za Ulimwengu (Unite the World)", "Message from a Black Man", "Stop the War Now", "Ball Of Confusion (That's What The World Is Today)", "Power" en "Psychedelic Shack" door The Temptations, "Cold Cash and Colder Hearts" door Thrice, "Cold Dreams", "Beautiful World", "A Bullet in the Chamber", "The Nature of the Threat", "I'm a Celt" en "Got a Letter" door Emcee Lynx, "Danke Bush" door Blumentopf, "Dead End Street", "Some Mother's Son", "Mr. Churchill Says", "The Moneygoround", "Animal Farm", "Apeman", "Well Respected Man" en "Most Exclusive Residence for Sale" door The Kinks, "Dear Mr. President", "Stupid Girls" en "Just like a pill" door Pink, "Dirty Boulevard" door Lou Reed, "Do they know it's Christmas" door Band Aid (later ook Band Aid 20), "Do They Owe Us a Living?", "Yes Sir, I Will", "The Unelected President", "Major General Despair", "How Does It Feel?", "Fight War, Not Wars", "They've Got a Bomb", "Nagasaki Nightmare", "Hurry Up Garry (The Parson's Farted)", "Upright Citizen", "Angels" en "Women" door Crass, "Electric Avenue" en "Gimme Hope Jo'anna" door Eddy Grant, "El Olvidado", "Reality Show", "Sectas", "Seguimos en Pie", "Sexo y Religión", "Kasposos", "La Mosca Cojonera", "Violencia Machista", "Lucrecia", "Mestizaje", "Ali El Magrebi", "A La Mierda", "Romero el Madero", "Simpático Holgazán", "Tío Sam", "Sargento Bolilla", "La Sesera No Va", "España Va Bien", "America Latina ¡¡Libre!!", "Paramilitar", "Intifada", "Revistas del Corazón", "McDolar", "Consumo Gusto", "el nino soldado", "Solamente por Pensar", "El Vals del Obrero", "Naval Xixón", "Kémalo", "Insensibilidad" en "Insecto Urbano" door Ska-P, "Fast Car", "Nothing Yet", "Freedom Now", "Across the Lines", "The Rape of the World", "Mountains O' Things" en "Talkin' Bout a Revolution" door Tracy Chapman, "Freddie's Dead", "We Gotta Have Peace" en "Pusherman" door Curtis Mayfield, "Harvest for the World" door The Isley Brothers, "Heresy", "Happiness In Slavery", "Head Like A Hole" en "Big Man With A Gun" door Nine Inch Nails, "Hobo's Lullaby" door Goebel Reeves, "If I Could Divide the Smell of Flowers", "Prayer for America", "We Spoke of God", "Family of One", "Where are My Soldiers?", "Water is Blood", "What Really Matters", "Captain of Industry" en "How I Want to Die" door Catman Cohen, "Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)", "What's Going On" en "Mercy Mercy Me (The Ecology)" door Marvin Gaye, "In the Ghetto" door Elvis Presley, "I Wonder If Heaven Got a Ghetto" door Tupac, "Changes door Tupac, "The Junkie Song" door Be Good Tanyas, "Kill the Poor", "Religious Vomit", "Moral Majority", "Nazi Punks Fuck Off!", "Police Truck", "We've Got a Bigger Problem Now", "California Über Alles", "When Ya Get Drafted", "Rambozo the Clown", "Potshot Heard 'Round the World", "Kinky Sex Makes the World Go 'Round", "Bleed for Me", "MTV Get Off The Air" en "Let's Lynch the Landlord" door The Dead Kennedys, "Linoleum", "Always Hate Hippies", "Idiot Son of an Asshole", "France Un-American", "Dinosaurs Will Die", "The Man I Killed", "Vegetarian Mumbo Jumbo" en "Shut-up already" door NOFX, "Marie" en "Talking KKK Blues" door Townes Van Zandt, "The Message" en "The Message Part 2" door Grandmaster Flash, "Poverty" door Bobby Bland, "The Procession of Popular Capitalism" en "We're All Bourgeois Now" door de McCarthy Band, "Rambling Boy", "Jimmy Newman" en "I'm Changing My Name to Chrysler" door Tom Paxton, "San Ber'dino", "I'm the Slime", "Trouble Every Day", "Mom and Dad", "Concentration Moon", "Jesus Thinks You're a Jerk", "Dickie's Such an Asshole", "Ship Arriving Too Late to Save a Drowning Witch", "You're Probably Wondering Why I'm Here", "Who Are the Brain Police", "Plastic People" en "Flakes" door Frank Zappa, "Them Belly Full (But We Hungry)", "Get Up, Stand Up", "I Shot the Sheriff", "War", "Buffalo Soldier", "Redemption Song" en "Kaya" door Bob Marley, "Things Going On", "Saturday Night Special" en "Sweet Home Alabama" door Lynyrd Skynyrd, "Underpass" door Garnet Rogers, "We Are the World" door USA for Africa,
"We Gotta Get out of This Place" en "Sky Pilot" door Eric Burdon & The Animals, "For The Love of Money" door The O'Jays, "Anarcho Pie", "No More Roads", "Bash the fash", "Nuclear Waste", "No Filthy Nuclear Power" en "When Two Men Kiss" door Oi Polloi, "Animal Crimes" door Mad Are Sane, "Ark Of Suffering" door Tourniquet, "The Animals Song" en "Boxing Day" door Robb Johnson, "Assault and Battery" door Howard Jones, "Ban Eat Meat!" door Godfrey Artreides, "Behind The Mask!", "Fuck Ted Nugent" en "Free Me" door Goldfinger, "Berkshire Cunt", "Cruise", "Vietnam Serenade" en "This Is A.L.F." door Conflict, "Corporate Deathburger" door MDC, "Cows with guns" door Dana Lyons, "Dapple Rose" door Slade, "The Deep Blue Sea" door Mirjam Timmer en Jim Kerr, "Disgustipated", "Hooker With a Penis" en "Sober" door Tool, "Don't Kill The Animals" door Nina Hagen en Lene Lovich, "Dreuge Worst", "Protestsong" en "Betonpoalties" door Skik, "Evolution", "Subvert City", "RATS", "Black and White", "This Year's War", "Religious Wars", "Businessmen" en "Pigman" door Subhumans, "Geen worstjes van de HEMA" door Hans Dorrestijn, "I Don't Eat Animals" en "The Nickel Song" door Melanie, "If I Was a Wolf" door Alice di Micele, "Lazy Afternoon" en "America" door Bree Sharp,
"Looking for Changes", "Give Ireland back to the Irish" en "Wild Life" door Paul McCartney, "Madammen met een Bontjas!" door Urbanus, "Meat Is Murder", "Shoplifters Of The World Unite" en "Panic" door The Smiths, "Nailing Descartes to the Wall", "Haille Sellasse, Up Your Ass", "Fuck the Border", "The Only Good Fascist is A Very Dead Fascist", "Pigs Will Pay", "New Homes for Idle Hands", "Bullshit Politicians", "War Is Peace, Slavery Is Freedom, May All Your Intervention Be Humanitarian", "Head, Chest, or Foot?", "Albright Monument, Baghdad", "Homophobes Are Just Mad 'Cuz They Can't Get Laid", "The State Lottery", "Ladies Night in Loserville", "Fuck Machine" en "Purina Hall of Fame" door Propagandhi, "Nils Holgerssons Blues" door Lohues & the Louisiana Blues Club, "The Offending Article", "Made a Bomb" en "Jump Mama Jump" door The Poison Girls, "Shock the Monkey", "Biko" en "Games Without Frontiers" door Peter Gabriel, "Skinned Alive" door Anti-Fur Coalition, "Spawn Again" en "Anthem For the Year 2000" door Silverchair, "Tame Yourself" door Raw Youth, "Tastes Like Chicken" en "The Unseen Tears of the Albacore" door The Vandals, "Testure" door Skinny Puppy , "Tweedehands Jas" en "Als ik de baas zou zijn van het Journaal" door Kinderen voor Kinderen, "Why The Pain?" door Pigs in Pain, "Billy Austin", "Ellis Unit One", "Over Yonder (Jonathan's Song)", "Amerika v.6.0 (The Best We Can Do)", "What's a Simple Man to Do?", "Copperhead Road", "John Walker's Blues", "Taneytown", "Christmastime in Washington", "Rich Man's War", "The Gringo's Tale" en "The Devil's Right Hand" door Steve Earle, "The Mercy Seat" door Nick Cave and the Bad Seeds, "The New American Way", "Far Away Coast" en "Do or Die" door Dropkick Murphys, "Ride the Lightning", "The God That Failed", "Leper Messiah", "One (song)", "Disposable Heroes", "Fight Fire With Fire ", "Blackened", "Dyers Eve" en "Master of Puppets" door Metallica, "Such is life" door Rank 1, "Brown sugar", "Sweet Neo Con" en "Under Assistant West Coast Promotion Man" door The Rolling Stones, "Cocaine" en "The Problem" door J.J. Cale, "Coma White" en "Disposable Teens" door Marilyn Manson, "De Don" door De Don (Piet Hein Donner) en Meester G., "Dirt", "Rooster", "Sickman" en "Junkhead" door Alice In Chains, "Don't leave home" door Dido, "Dope Sucks" Herman Brood, "For What It's Worth" en "Expecting to Fly" door Buffalo Springfield, "Nuclear Device" en "Golden Brown" door The Stranglers, "Hand of Doom", "War Pigs" en "Electric Funeral" door Black Sabbath, "Hateful", Washington Bullets", "I'm So Bored with the U.S.A.", "Julie's Been Working For the Drug Squad", "Jail Guitar Doors", "Jimmy Jazz", "The Guns of Brixton", "Something About England", "Clampdown", "Straight to Hell", "Spanish Bombs", "The Call Up", "(White Man) in Hammersmith Palais", "Garageland", "Death or Glory", "Complete Control", "Capital Radio", "All the Young Punks (New Boots and Contracts)", "1977", "Tommy Gun", "Lover's Rock", "Career Opportunities" en "Koka Kola" door The Clash, "Heroin" door Velvet Underground, "Heroine", "Doris Day", "De Bom" en "Nederwiet" door Doe Maar, "Kicks" en "Indian Reservation" door Paul Revere and the Raiders, "Kiss from a rose" door Seal, "Lacquerhead", "American Life", "Too Many Puppies", "Southbound Pachyderm", "Pudding Time" en "Those Damned Blue-Collar Tweekers" door Primus, "Mr. Brownstone" en "Civil War" door Guns N' Roses, "Not an addict" door K's Choice, "The Pusher" en "Monster" door Steppenwolf, "Sam Stone", "The Great Compromise", "Illegal Smile", "Spanish Pipe Dream", "Your Flag Decal Won't Get You Into Heaven Anymore" en "Paradise" door John Prine, "Slow Motion" door Third Eye Blind, "St. Ides Heaven" door Elliott Smith, "Steek 'm op!", "Nul Tolerantie", "Godvoordomme", "Dood aan de Radio", "Commerciële Aids" en "Carrière maken" door Osdorp Posse, "Straight Edge" en "Minor Threat" door Minor Threat, "Sunday Morning Coming Down" en "Don't Let the Bastards (Get You Down)" door Kris Kristofferson, "The Needle Lies" door Queensryche, "The Winner Loses" en "Cop Killer" door Body Count, "Womb of the Worm", "The Disenchanted Forest", "The Cradle Will Fall" en "The Great Brain Robbery" door Skyclad, "The Women Gather", "Letter to Dr. Martin Luther King", "Emergency", "Ella's Song (We Who Believe in Freedom)" en "Ballad of Harry T. Moore" door Sweet Honey in the Rock, "Billy Hunt", "Mr. Clean" en "Smithers-Jones" door The Jam, "Black Lung" door Rancid, "Centralia", "Coal Miner's Blues", "Coal Miner's Grave", "The Coal Owner and the Pitman's Wife", "Come All You Coal Miners", "Come Join the One Big Union, Do" door Richard Brazier, "Dump the Bosses off Your Back" door John Brill, "From Little Things Big Things Grow" door Paul Kelly door Kev Carmody, "General Strike" en "Murder in Hollywood" door D.O.A., "Hallelujah, I'm a Bum" door Harry McClintock, "Labor's Dixie" door Charles M. Robinson, "One Big Industrial Union" door George G. Allen, "The Parasites" door John E. Nordquist, "Part of the Union" door The Strawbs, "People Have the Power" door Patti Smith, "Poljska u Mome Srcu" ("Poland In My Heart") en "Kurvini Sinovi" ("Sons of Bitches") door Azra, "The Preacher and the Slave", "Rebel Girl" en "Workers of the World, Awaken" door Joe Hill, "Sixteen Tons" door Merle Travis, "Solidarity", "Police Oppression", "Liddle Towers" en "Last Night Another Soldier" door Angelic Upstarts, "Solidarity Forever" door Ralph Chaplin, "Stand Up! Ye Workers" door Ethel Comer, "Which Side Are You On?" door Florence Reece, "Workers of the World" door James Connell, "legalize it" door Peter Tosh, "Poverty for all" door Ignite, "As Cool As I Am", "I Had No Right", "Bought and Sold" en "The Christians and the Pagans" door Dar Williams, "Can't Hold Us Down" en "Beautiful" door Christina Aguilera, "Church of Women", "Terrorism", "Dear God" en "Melt the Guns" door XTC, "Cunt Cuntry" door Alix Olson, "Double Dare Ya" door Bikini Kill, "Sisters Are Doing It for Themselves" door Annie Lennox en Aretha Franklin, "Freedom" door Aretha Franklin, "God", "Muhammad My Friend", "Home On the Range (Cherokee Edition)", "Juarez" en "Me and a Gun" door Tori Amos, "I Am No Mermaid" door Sinéad Lohan, "I Am Woman" door Helen Reddy, "Ladies First" en "Black on Black Love" door Queen Latifah, "Pacifica Radio" en "No Patriarchy Here" door Moorea Malatt, "One Girl Army", "Anchors Away", "The Day We Killed", "Get Your Riot Gear", "Blue Mixes", "American Kryptonite", "Fahrenheit", "Vultures" en "Giants" door Five Iron Frenzy, "Only Women Bleed" en "School's out" door Alice Cooper, "Sara, je rok zakt af" door Cobi Schreijer, "Spit" door Kittie, "Suggestion" door Fugazi, "The Pill" door Loretta Lynn, "Vrouwenstrijdlied" door Niet Uit Het Raam, "We Don't Need the Men" door Rude Girls, "We Shall Go Forth" door Margie Adam, "Women's Bodies" door Rebecca Riots, "You Don't Own Me" door Lesley Gore, "Bad Habit", "LAPD" en "Baghdad" door The Offspring, "Both Sides of the Tweed" door Capercaillie, "Child", "I Ain't Afraid", "Mountain Song", "Hay Una Mujer Desaparecida", "No More Genocide", "Foolish Notion" en "Ain't Nowhere You Can Run" door Holly Near, "Don't Forget the Guns" en "If It Were Up to Me" door Cheryl Wheeler, "First Commandment", "Call to Arms" en "9-11" door Soulfly , "Guns, Guns, Guns" en "American Woman" door Guess Who, "It's History" door Essra Mohawk, "Luka" door Suzanne Vega, "Mama Come Quick", "Woe to the World" en "When They Know Who We Are" door Jamie Anderson, "M-16" door The Descendents, "Names" door Cat Power, "New Day", "Diallo" en "If I Was President" door Wyclef Jean, "Police and Thieves" door Junior Murvin, "Stop the Violence" door Wesley Willis, "Tool and Die" door Consolidated, "Violence" door Pet Shop Boys, "What's the Matter Here?" door 10,000 Maniacs, "Zinloos" door Lange Frans & Baas B, "Zombie" door The Cranberries, "Zwart Wit" door Frank Boeijen, "21st Century Schizoid Man" door King Crimson, "21st Century Living" en "Alert Status Red" door Matthew Good, "Abolish Work" en "Capitalism Stole My Virginity" door The (International) Noise Conspiracy, "Amerika" door Rammstein, "Californication" en "Throw Away Your Television" door Red Hot Chili Peppers, "Call It Democracy", "Stolen Land", "If I Had a Rocket Launcher" en "If a Tree Falls" door Bruce Cockburn, "Everything Counts" en "People Are People "door Depeche Mode, "Goodbye Desolate Railyard" door A Silver Mt. Zion, "Greater Omaha" en "Popn' Off At The F" door Desaparecidos, "Inner Logic", "The Voice of God is Government", "Faith in God", "American Jesus", "When?", "Part IV (The Index Fossil)", "Kyoto Now", "Modern Man" en "How Much is Enough?" door Bad Religion, "Kiss Me, Son of God", "Your Racist Friend", "James K. Polk", "Stand On Your Own Head", "Brainwashing Our Fighting Boys" en "The Army's Tired Now" door They Might Be Giants, "Land of Confusion" en "Jesus He Knows Me" door Genesis, "Liberation Frequency" en "New Noise" door Refused, "Mind The GATT", "911 for Peace", "You Can Kill the Protester, But You Can't Kill the Protest", "Police Story", "Turncoat", "Red, White, Brainwashed", "Operation Iraqi Liberation (O.I.L.)", "A New Kind of Army" en "Die for Your Government" door Anti-Flag, "Movement" door S.T.U.N., "New Feudalism" door No WTO Combo, "Shipbuilding", "Oliver's Army" en "Radio, Radio" door Elvis Costello, "Speak English or Die" door Stormtroopers of Death, "The Lonesome Death of Hattie Carroll", "Ballad Of Hollis Brown door Bob Dylan, "Union Sundown" en "License to kill" door Bob Dylan, "We Love the Pirate Stations" door The Roaring Sixties, "Won't Get Fooled Again", "Eminence Front", "Substitute" en "My Generation" door The Who, "WTO", "Fox TV", "My God" en "Fuck Authority" door Pennywise, "AIDS Charade" door Fallout, "Angry Atthis" door Maxine Feldman, "Faget", "Y'all Want a Single" en "Freak On A Leash" door KoЯn, "Fear and Loathing in Laramie" en "These Colours Don't Run" door Protest The Hero, "For Tryna" door Linda Shear, "Fuck Aneta Briant" en "Jimmy Buffett Doesn't Live in Key West Anymore" door David Allen Coe, "Gay Crisis" door Needle Sharing, "Gay Rude Boys Unite", "500 Channels" en "Gang Control" door Leftover Crack, "Glad to Be Gay" door Tom Robinson, "Hail" door Hamell on Trial, "Half a Man" en "Political Science" door Randy Newman, "Homeboy", "Lost A Friend", "Live A Love Of Life", "God Only Knows", "Promised Land", "Government Walls", "Mother", "Medieval", "Fight", "We're Going to Miss You", "Destiny Calling" en "Greenpeace" door James, "I Heart Fags" door MC Frontalot, "Jesus is on the Wire" door Thea Hopkins, "Laramie" door Magdalen Hsu-Li, "Luister Anita" door Zangeres Zonder Naam, "Matthew" en "Society's Child" door Janis Ian, "Matthew Shepard" en "War All of the Time" door Thursday, "No Clause 28" door Boy George, "Poison Oak", "Don't Know When But a Day is Gonna Come", "When The President Talks To God", "Let's Not Shit Ourselves (To Love and to be Loved)", "Easy/ Lucky/ Free", "False Advertising" en "A Song to Pass the Time" door Bright Eyes, "Radical" en "Same Dream" door Catie Curtis, "Smalltown Boy" door Bronski Beat, "Stepping out" door Joe Jackson, "Tuesday Morning" door Melissa Etheridge, "When a Man is in Love with a Man" en "There's Nothing Wrong with Hating Rock Critics" door of Montreal, "A Nation Once Again" door Thomas Osbourne Davis, "Come Out Ye Black and Tans" en "The Patriot Game" door Dominic Behan, "The Fields of Athenry" door Pete St. John, "Foggy Dew" door Ewan MacColl, "Four Green Fields" door Tommy Makem, "God Save Ireland" door T. D. Sullivan, "The SAM Song" door Gerry Ó Glacain, "Say Hello To The Provos" door The Troubles, "Bored Teenagers" door The Adverts, "A Gunshot To The Head Of Trepidation" en "Like Light To The Flies" door Trivium, "Fight for Your Right (to Party)" en "In a World Gone Mad" door Beastie Boys, "For You" door Staind, "Heald The World", "Black or White" en "Earth Song" door Michael Jackson, "Hell Is for Children" door Pat Benatar, "If the Kids Are United" en "Bosnia" door Sham 69, "Kids of the World Unite" door Squad Five-O, "Minor Disturbance Too Young to Rock" door The Teen Idles, "Nowhere Kids" en "This Is War" door Smile Empty Soul, "Prisoner of Society" door The Living End, "Second Class Citizen" door Area-7, "The Young Folks" door Diana Ross & the Supremes, "Closer To The Heart" door Rush, "Freedom Fighters" door Miyavi, "The Grand Illusion" door Styx, "Little Boxes" en "What Have They Done to the Rain?" door Malvina Reynolds, "Money Talks" door Rubella Ballet, "My Pink Half of the Drainpipe" en "Can Blue Men Sing the Whites?" door Bonzo Dog Band, "Nooit Meer Naar Ikea" door Jovink, "The Obscenity Prayer" door Rodney Crowell, "Overkill" door Jimmy Buffett, "Patrick Bateman", "The Love of Richard Nixon" en "A Design for Life" door Manic Street Preachers, "Pleasant Valley Sunday", "Zor and Zam", "Last Train to Clarksville" en "Door Into Summer" door The Monkees, "Poptones" en "Religion" door Public Image Ltd., "Roger the Miller": traditioneel nummer, bekend door Karan Casey, "Snotneus" door Bots, "Teenage dirtbag" door Wheatus, "Time in Babylon" door Emmylou Harris, "Ugly Guys With Beautiful Girls", "Now That I Own the BBC" en "Suburban Homeboy" door Sparks, "What Do You Want from Life" en "Telecide" door The Tubes, "Peace Train" en "Where Do the Children Play?" door Cat Stevens, "Barrel of Pain" en "Wooden Ships" door Crosby, Stills, and Nash, "Big Yellow Taxi" door Joni Mitchell, "Carbon Monoxide" en "Comfort Eagle" door Cake, "Crazy Horses" door The Osmonds, "Cuyahoga", "Bad Day", "Swan Swan H", "Exhuming McCarthy", "Radio Song" en "Fall on Me" door R.E.M., "Dont Drink the Water" en "Cry Freedom" door Dave Matthews Band, "Electricity" en "Enola Gay" door Orchestral Manoeuvres in the Dark, "Emergency on Planet Earth", "When You Gonna Learn" en "Too Young to Die" door Jamiroquai, "Eskimo Blue Day", "Volunteers" en "Rejoice" door Jefferson Airplane, "French Letter" door Herbs, "Ice Cold Man" en "Silent Spring" door Probot, "Only So Much Oil in the Ground" door Tower of Power, "Pass It On Down" door Alabama, "Radioactivity" door Kraftwerk, "Rocky Mountain High" en "Readjustment Blues" door John Denver, "Run Straight Down" door Warren Zevon, "Saltwater" door Julian Lennon, "Seven Miles Upwind" door Chuck Brodsky, "Traffic Jam" door James Taylor, "Art is Hard" door Cursive, "Artificial Life", "Freeze Up" en "Unity" door Operation Ivy (band), "Beautyqueen" door Jenn Lindsay, "Big Fun at the Gallows" door Nothingface, "Can't Stop the Sun", "Money Becomes King", "The Last DJ", "Joe" en "Into The Great Wide Open" door Tom Petty and the Heartbreakers, "Child's Play", "40-80" en "Dump Pop Song" door Lucky Boys Confusion, "Crackpot History and the Right to Lie", "Goody Two Shoes" en "Friend Or Foe" door Adam Ant, "The Corporate Enthusiast" door Dead Poetic, "The Deal" door Fifteen, "Don't Start a Band", "Turn the Radio Off" en "One Hit Wonderful" door Reel Big Fish, "Downloading" en "I Still Haven't Found What I'm Looking For" door Negativland, "Has It Come to This?" en "Let's Push Things Forward" door The Streets, "Hip Hop", "Propaganda", "They Schools", "Police State" en "Cop Shot" door Dead Prez, "It's Only Entertainment" door Josh Joplin Group, "Jackin' Afroman" en "Suck a Dick Jockey" door Afroman, "Jongens uit de Industrie" en "Nul Tolerantie" door Osdorp Posse, "Jules and Jim" door Pete Townshend, "Kill the Music Industry" door Cold, "Mercury Poisoning" door Graham Parker, "Money for Nothing" en "Brothers in Arms" door Dire Straits, "Mr. Writer" door Stereophonics, "MTV Makes Me Want to Smoke Crack" door Beck, "My Band", "White America", "Square Dance" en "Mosh" door Eminem, "My Hit Song" door Melissa Lefton, "Newsworth" door Greenslade, "Nothing Is Good Enough" door Aimee Mann, "One Hit Wonder" door Everclear, "Please, Please, Please" door Fiona Apple, "Pop Singer" en "To Washington" door John Mellencamp, "Radio" door Smash Mouth, "Ten Year Plan" en "Loser Cop" door Therapy?, "Wonder What's Next" door Chevelle, "Doodzwijgers" door Opposites, "De Laarzen" en "Over de muur" door Klein Orkest, "Oud Abessinië" opgenomen door onder andere Johnny Jordaan en Willy Alberti, "Popie Jopie" door Pisa, "Zappen" door Def P & Beatbusters, "2005" door Gene Cotton, "99 Luftballons" door Nena, "Breathing" "Army Dreamers" door Kate Bush, "Cruise Missiles" door Fischer-Z, "Einstein a Go-Go" door Landscape, "Hiroshima" door Todd Rundgren/Utopia, "Hiroshima, Nagasaki, Russian Roulette" door Jim Page, "I Come and Stand at Every Door" en "Turn! Turn! Turn! (to Everything There Is a Season)" door The Byrds, "Killer of Giants" door Ozzy Osbourne, "Let's All Make a Bomb" door Heaven 17, "Oh Lord Don't Let Them Drop That Atom Bomb on Me" en "Fables of Faubus" door Charles Mingus, "Pride of Man" en "What About Me?" door Quicksilver Messenger Service, "Soviet Jewellery" door BB Gabor, "Stand or Fall" door The Fixx, "The Sun Is Burning" en "7 O'clock News/Silent Night" door Simon and Garfunkel, "Total Eclipse" door Klaus Nomi, "(Walk Me Out in the) Morning Dew" door Bonnie Dobson, "We Will All Go Together When We Go", "The Folk Song Army", "Send in the Marines" en "Who's Next" door Tom Lehrer, "World War Three is a Giant Ice Cream Cone" en "Jesus Was Way Cool" door King Missile, "16 Military Wives" door The Decemberists, "19" door Paul Hardcastle, "1916" door Motörhead, "1917" door Emmylou Harris en Linda Ronstadt, "2+2=?" en "Lookin' Back" door Bob Seger, "Abraham, Martin & John" door Dion, "After the Parade" door Dan Bern & the IJBC, "Alice's Restaurant" door Arlo Guthrie, "All Fall Down" door Ultravox, "Amerika The Brutal" door Six Feet Under, "And the Band Played Waltzing Matilda", "My Youngest Son Came Home Today" en "The Green Fields of France" door Eric Bogle, "Another Man's Cause" en "Where the Hell Are We Going to Live?" door The Levellers, "Army Man in Vietnam" door Big Joe Williams, "Bad Man" en "President's Day" door Loudon Wainwright III, "Ballad of Penny Evans" door Steve Goodman, "The Battle Hymn of the Republic, Updated" door Mark Twain, "Beach Party at Vietnam" door Dead Milkmen, "Bring the Boys Home" door Freda Payne, "Chicago" door Graham Nash, "Children of the Revolution" door T-Rex, "Combat Rock" door Sleater-Kinney, "The Crow on the Cradle" door Sydney Carter, "Dachau Blues" door Captain Beefheart, "Dialogue" door Chicago, "Dover Beach" door The Fugs, "A Drug Against War", "Stars and Stripes", "Moron" en "WWIII" door KMFDM, "Eve of Destruction" door PF Sloan, "Fighting for Strangers" door Steeleye Span, "Find the Cost of Freedom", "Ohio" en "Ohio" door Crosby, Stills, Nash, & Young, "Fortunate Son" en "Run Through the Jungle" door Creedence Clearwater Revival, "Glad It's All Over" door Captain Sensible, "Gulf War Song" door Moxy Früvous, "Gun in Your Hand" en "In All Rwanda's Glory" door Rx Bandits, "Heroes", "Fall Dog Bombs the Moon" en "Running Gun Blues" door David Bowie, "How Come" door Ray Lamontagne, "The Human Being Lawnmower" en "American Ruse" door MC5, "I Didn't Raise My Boy to Be a Soldier" door Morton Harvey, "I Was Only 19 (A Walk in the Light Green)" door Redgum, "In Flanders Fields" door Beyond The Labyrinth, "Johnny I Hardly Knew Ye" door The Clancy Brothers, "Kagaku no Yoru" en "Yotaka no Yume" door Do As Infinity, "Let's Have A War" door Fear, "March Of Death" en "We Want It All" door Zack de la Rocha, "Meaning" door Anti-Nobunaga, "My War" door Black Flag, "One Tin Soldier (The Legend of Billy Jack)" door Coven, "Passive", "Let's Have A War" en "Counting Bodies Like Sheep to the Rhythm of the War Drums" door A Perfect Circle, "Peace" door Los Lobos, "People Gotta Be Free" door The Young Rascals, "Pills and Soap" door The Imposter, "Plattgefickt" door Ellen ten Damme, "Quartet for the End of Time" door Olivier Messiaen, "Refuse/Resist" door Sepultura, "Ruby Don't Take Your Love to Town" door Kenny Rogers, "Signs" door Five Man Electrical Band, "Soldier" door The Cause, "Spirit of the Falklands" en "Christian Militia" door New Model Army, "Stop the Cavalry" door Jona Lewie, "Stop the Killing" door The Varukers, "Succexy" door Metric, "Symptoms", "Forgiven" en "Baba" door Alanis Morissette, "Throw Down Your Arms" door Burning Spear, "Today I Killed a Man" door P.J. Proby, "To Susan on the West Coast Waiting" door Donovan, "Train" door Uncle Tupelo, "Universal Soldier" en "Bury My Heart at Wounded Knee" door Buffy Sainte-Marie, "Vietnam" door Jimmy Cliff, "Vietnam", "Ballad of Ira Hayes", "The One On The Right Is On The Left", "San Quentin" en "Folsom Prison Blues" door Johnny Cash, "Vietnam Love Song" door Judy Collins, "War" door Jonatha Brooke, "War" door Edwin Starr, "War Again" en "Insanity" door Oingo Boingo, "War Pimp Renaissance" door Lard, "The War Song" door Culture Club, "War Story" door Choking Victim, "We Can't Make It Here" door James McMurtry, "Where is the Love?" door Black Eyed Peas, "1000 bommen en granaten" door 0118-VIER, "All Hawai'i Stand Together" door Dennis Pavao, "Black 47", "James Connolly" en "Fanatic Heart" door Black 47, "Cambalache" door Gilberto Gil, "Chile Your Waters Run Red Through Soweto" door Bernice Johnson Reagon, "El Pueblo Unido Jamás Será Vencido (The People United Will Never Be Defeated)" door Quilapayun, "Flying Arrow" door Mason Proffit, "Happy Nation" door Ace of Base, "If You Want Peace....Prepare For War" door Children Of Bodom, "Old England" door The Waterboys, "Stupid" door Icons of Filth, "The Last Resort" door The Eagles, "The System Works For Them" door Aus-Rotten, "Todavía Cantamos" door Mercedes Sosa, "Als dit zo doorgaat" door De Doelgroep, "The Ballad of Ronald Reagan" door The Austin Lounge Lizards, "Battalions of Fear" door Blind Guardian, "Big Brother" door Stevie Wonder, "Deify You", "Prayer" en "Believe" door Disturbed, "Glad I'm not a Kennedy" door Shona Laing, "I Don't Like It" door Pauline Pantsdown, "Irish Blood, English Heart" en "America Is Not The World" door Morrissey, "It's A Hit" door Rilo Kiley, "Maggie" en "Fuck The USA" door The Exploited, "Move On (Bloom Like the Sunlight in My Song)" door Mike Doughty, "My Brain is Hanging Upside Down (Bonzo Goes to Bitburg)", "The KKK Took My Baby Away" en "I'm Against It" door The Ramones, "Old Mother Reagan" door Violent Femmes, "Pig Nixon" door Red Star Singers, "Puttin' People on the Moon" door Drive-By Truckers, "Las Ratas No Tienen Alas" door Jaguares, "Reagan Youth" door Reagan Youth, "Shoot the Dog" door George Michael, "Stand Down Margaret" door The Beat, "The Day that Thatcher Dies" door Hefner, "The End of the Innocence" door Don Henley, "We Are the True Americans" door Christine Lavin, "Al Cops Are Bastards"(A.C.A.B.) door The 4-Skins, "The Beast" door The Fugees, "Black Cop" door KRS-One, "Cherry Beach Express" door Pukka Orchestra, "Dead Cops" door Millions of Dead Cops, "(We hate) Fascist Cops" en "Jesus Christ (didn't exist)" door The Kids, "Fuck tha Police" door N.W.A, "Hate the Police" door Mudhoney, "I Fought the Law" door The Crickets, "A Man in Uniform" door Randy, "Police on My Back" door The Equals, "Police Story" en "TV Party" door Black Flag, "Dawn of Correction" door The Spokesmen, "Grotesksong" door Die Ärzte, "The Universal Coward" door Jan & Dean, "Watching TV" en "Amused to Death" door Roger Waters, "A Change is Gonna Come" door Sam Cooke, "Angel of Death" en "Jesus Saves" door Slayer, "Black Cross" door Lord Buckley, "Blackheart Man" door Bunny Wailer, "Brother Louie" door Hot Chocolate, "Dance Stance" door Dexy's Midnight Runners, "Don't Call Me Nigger, Whitey", "Everyday People", "Underdog" en "Life" door Sly & the Family Stone, "Free Nelson Mandela" door The Specials, "George Bush Doesn't Care About Black People" door The Legendary K.O., "Hate inside your head", "Enemy of God" en "Catholics Despot" door Kreator, You're a Cock" door Atom and His Package, "It's a Hard Life Wherever You Go" door Nanci Griffith, "Mississippi Goddam" door Nina Simone, "Nazis 1994" door Roger Meddows-Taylor, "Om Nia Merican" door Saul Williams, "Prikkeldraad" door De Kast, "Proud to Be Black" door Run-DMC, "RARA-Rap" door The Ex, "(Something Inside) So Strong" door Labi Siffre, "Strange Fruit" door Billie Holiday, "Sun City" door Artists United Against Apartheid, "Take off Your Swastika" door Phranc, "The AFA Song" door The Opressed, "The Diggers Song" door The Diggers, "Go On Home British Soldiers" door Éire Óg, "It Is a Good Day to Die" door Robbie Robertson, "World Turned Upside Down" door Leon Rosselson, "Conservative Christian, Right-Wing Republican, Straight White American Males" door Todd Snider , "Failure to Excommunicate" en "Marilyn Manson Ate My Girlfriend" door Relient K, "God of Emptiness" door Morbid Angel, "God Song" door Matching Mole, "Hymn 43" en "My God" door Jethro Tull, "I Take My Chances" door Mary Chapin Carpenter , "Onze God is de beste" door Koot en Bie, "Satellite" door The Hooters, "Sunday Morning" en "TV Man" door The Bolshoi, "Why not nothing" door Richard Ashcroft, "5 Jaar (En Nog Lang Niet Klaar)" door BNN & Friends, "Better than TV" door Kristina Olsen, "Found a Job" en "Listening Wind" door Talking Heads, "Frank's 2000-Inch TV" door Weird Al Yankovic, "Geef Ons Een Kans" door Het Noordzee Koor, "Idiot Box" door Incubus, "Pirate Radio" door Mojo Nixon, "Protest" en "Zeg nu ja voor Veronica" door Brabants Bont Artiestenkoor, "The Television" door Terri Allard, "Television: The Drug of the Nation" door The Disposable Heroes of Hiphoprisy, "TV Light" door Richard Shindell, "Veronica Sorry" door Peter en zijn Rockets, "Veronica S.O.S." en "Veronica Vrij" door Ben Cramer, "Video Killed the Radio Star" door The Buggles, "(America's the) Terrorist" door Shamako Noble en Dub Cee, "Blind Faith" en "Sacrificed Sons" door Dream Theater , "(Didn't Know I Was) Unamerican" door Ian Rhett, "(Didn't Know I Was) UnAmerican" door Ian Rhett, "The Future" door Leonard Cohen, "Mass Destruction" door Faithless, "Swastika Eyes" door Primal Scream, "Burn One Down" door Ben Harper & the Innocent Criminals, "Police in Helicopter" door John Holt, "Smoke Two Joints" door Sublime, "War on Drugs" door Warsawpack, "America" door Pain of Salvation, "America Redux" door Hugh Blumenfeld, "Black and Blue America" door Chip Taylor, "Goin' Nowhere Blues" door Robert Earl Keen, "Home of the Brave" door Mr. Lif, "Patriotism" door Company Flow, "The Whole World" door OutKast, "The Revolution Will Not Be Televised" door Gil Scott-Heron, "Wasteland of the Free" door Iris Dement, "Weg met Amerika!" door Raymond van het Groenewoud, ... En dan vergeet ik nog enkele andere Chinese, Russische en Japanse voorbeelden."

Na deze waarlijk Wikipediaanse toelichtingen klonk Alma's antwoord even eerlijk als kort:

"Neen. "Wij kennen alleen "In the Year 2525" van Zager & Evans,"

Toch was haar bewondering voor het aardmensdom na deze voor de vuist weg gegeven uitleg was toch enigzins gestegen. Zoveel kritische zin had zij bij de mensen niet vermoed!

"Wij," zo spraken de Wijzen ineens unisono, "raden u aan, alvorens een nieuwe strofe bij uw geliefd "In the Year 2525" te componeren, dat u zich inwerkt in de wereld van het protestlied, dat u zich een eigen mening vormt. Zoek een nieuwe onrechtvaardigheid en stel haar aan de kaak. Dat is de enige manier."

"Maar, mijn beste Wijzen, dat is onmogelijk, uw aarde is nu eenmaal onvolmaakt, hoe hard men daar ook tegen protesteert!"

"Vergist u niet in ons, vrouwe Zichtopzee, voor ons is het protest even belangrijk als het wegwerken van de onrechtvaardigheid. Gedenk het spreekwoord: Als de Vlaming maar kan klagen! Het is uit die instelling dat wij aardlingen onze krachten putten."

Met die goede raad gewapend en verwarmt door zoveel vriendschap begreep Alma Zichtopzee eindelijk dat zij, hoeveel sterker, beter, mooier en wat al niet dat zij als Zsjfnfureodeaanse voor had op de aardlingen, wilde zij slagen in haar opdracht, dat zij zich dan echt hoorde in te leven in haar taak. Dat was iets nieuws voor haar!

Ook het Histirisch Thiiligisch Priticil keek op van deze onverwachte wending. Misschien bood het wel kansen om later ook het Ultieme Zwarte Gat aan te pakken.

27.1.08

Verklaring



Hebt u al wel eens
geroeid?

Daarom kom ik ook
nergens.

(met dank aan Jan Arends)

25.1.08

Jan en Ingrid kreunen



"Ja Jan, doe jij maar open, het is de buurman. Hij was hier vanmiddag ook al om het te hebben over mijn gekreun 's nachts, maar ik heb hem gezegd dat hij dat maar met jou moest bespreken."

Niet tegen mij



Ik heb vandaag weer duidelijk de stem van God gehoord: "Hoi, kom je nu eindelijk?"
Maar het was niet tegen mij. Hij riep dat kind dat vanachter mijn rug het zebrapad oprende.

24.1.08

Jim Reeves?



Geachte heer J.M. uit O.

Hartelijk dank voor uw reactie van 18 januari jongstleden op ons verslag van 15 januari (Jim Reeves). Wij van 't Vliegend Eiland moedigen al onze lezers aan om hun reacties te geven en we streven ernaar om ons aanbod alsmaar te verbeteren.

Om des te beter op uw vragen te kunnen antwoorden zou het gemakkelijk zijn als u de volgende zaken voor ons zou willen preciseren:

1) Wat is de precieze oorzaak van uw ongenoegen?
2) Met welk woord of welke al dan niet geïmpliceerde gedachte hebt u het moeilijk?
3) Zijn er specifieke feitelijke gegevens die u niet begrijpt?
4) Hebt u hierover al met andere instanties contact opgenomen? Zo ja met wie?

Kunt u ons laten weten hoe wij u telefonisch kunnen bereiken aangezien wij het beter achten u mondeling te woord te staan, omdat wij van mening zijn dat het hier om een misverstand gaat. Of van onbegrip van uw kant.

U kunt erop vertrouwen dat uw opmerkingen, al hebt u ze niet gespuid op de normale manier (t.t.z. een reactie bij de tekst), ernstig zullen genomen worden als we de gevraagde inlichtingen ontvangen hebben.

Blogbaas
(Tijdelijk fungerend als Hoofd Lezersservice)

23.1.08

Empathie



Ik krijg regelmatig bezoek van een beer. Hij gelooft dat ik eenzaam ben en hij heeft geleerd dat empathie belangrijk is om een goede beer te zijn.

Empathie. Dat was het woord dat hij gebruikte.

Uit empathie komt hij dus zeer regelmatig langs en dan wil hij mij opbeuren. Met wat bemoedigende woorden. Tja, ik laat hem maar begaan. Hij is meestal vlug uitgepraat en dan blijft hij nog wat zwijgend uit het raam staren. Op een empathieke manier vermoed ik.

"Nou, tot kijk dan maar."
"Bedankt, hou je haaks."

Zo nemen we afscheid.

Je moet het maar doen. Als beer in deze tijd.

22.1.08

De man die een boek ging kopen



Omdat hij gisteren niet tot een besluit kon komen kwam hij vandaag terug.

"Verdomme, ik weet zeker dat het hier stond. Het zal ondertussen toch niet verkocht zijn? Shit..."

21.1.08

Jan Becaus



Kris had een nieuwe werphengel en was daarmee gaan vissen.

Zijn vrouw Joanna bleef thuis omdat er volgens haar horoscoop vandaag een bijzondere ontmoeting inzat en zij dacht niet dat de waterkant daarvoor de juiste plek kon zijn (met Kris erbij), maar dat laatste zei ze niet hardop.

Ze had nog maar pas Kris' zondagse broek gestreken of daar zat ineens God aan de keukentafel, vermomd als Jan Becaus, om vertrouwen in te boezemen. Met haar vrouwelijke intuïtie had zij Hem echter onmiddellijk door: dat koketteren met die slecht genezen stigmata lag er te dik op. Gelukkig maar, want Joanna was een fervente VTM-kijkster en kende de VRT journalisten niet.

"Mag ik een Petit-Beure," vroeg Jan en tezelfdertijd nam hij er drie uit de blikken doos.
"Doe alsof je thuis bent, dat ben ik ook," grapte Joanna, onderwijl de strijk in het washok opbergende, "Wat kom je doen?"
"Och, je zult je horoscoop al wel gelezen hebben, een schok kan het dus niet zijn. Ik kom je een aanbod doen!"
"Een aanbod? En ben ik verplicht het aan te nemen?"
"Natuurlijk niet, anders was het een bevel. Het is nogal delicaat."
"Wat is het dan?"
"Onze Vader vraagt zich af of jij niet de geschikte persoon bent om een Goddelijk Kind ter wereld te brengen."
"Een Goddelijk Kind? Ik?! Weet Hij dan niet dat mijn bekken nogal smal is? En dat ik een full time job heb?"
"Ja hoor, maar overal kan een mouw aangepast worden. Bovendien, met dat soort obstakels kunnen wij het wat miraculeus doen lijken."
"Om eerlijk te zijn heb ik geen zin om zo'n kind op de wereld te zetten. Wat moet daarvan terechtkomen?"
"De bedoeling is dat het een meisje wordt."
"Een meisje?"
"Ja, we willen het deze keer helemaal anders aanpakken. Omgekeerd!"
"O vandaar de idee van een meisje! Enne... de financiële kant van de zaak. Dat kind moet toch niet kansarm opgroeien?"
"Helemaal niet. In feite zijn jullie nog niet rijk genoeg, maar daar doen we wel wat aan, als jij akkoord gaat tenminste?"
"Voor wie zie jij mij aan? Natuurlijk ga ik akkoord. Maar heu... hoe moet een en ander in zijn werk gaan? Toch niet met een vlekkeloze ontvangenis?"
"Neen, van die methode zijn wij inmiddels afgestapt… In feite heb ik nog wel een uurtje om boven..."

Tegen een uur of zes kwam Kris thuis met een zak vol vette karpers. Het kostte Joanna een uur en een half om ze allemaal schoon te maken, te fileren en in de diepvries te leggen.

"O ja, ik heb onderweg ons lottoformulier laten valideren en kijk eens wat ik bij het buitenkomen van de krantenwinkel heb gekregen van een man die in het klooster is ingetreden en een gelofte van armoede en abstinentie heeft gedaan, gewoon omdat ik hem liet voorgaan."

Het was een kanjer van een diamant. Zelfs hun kerstboom had nooit zo mooi geflonkerd.

"Leek die man soms op Jan Becaus?" vroeg Joanna.
"Van de VRT? Hoe raad je het?"
"O Kris, ik moet je iets vertellen. Niet boos worden."

20.1.08

Oude vlam



Ook de woorden kende hij nog:

Other dancers may be on the floor
Dear, but my eyes will see only you
Only you have the magic technique
When we sway I go weak


( Sway with me)

19.1.08

Indiaan worden



De laatste tijd krijg ik meer en meer zin om weer indiaan te worden. Één met de natuur. In harmonie met het plantaardige. Kenner van het dierlijke. Ik denk eraan me terug te trekken in het Zoniënwoud, ver van de bewoonde wereld, waar alleen het lover ruist. Ik houd mij wel in leven met insecten en knollen of af en toe een konijn. Het is raar dat niemand daar tegenwoordig nog oog voor of zin in heeft. Leven als een indiaan is een ambitie die je nog maar zelden hoort uitspreken.

O! U acht het niet haalbaar?

18.1.08

Uw eigen binnenzee. Nu!

U houdt van de vele leuke verrassingen die het leven u kan bieden?
U wil altijd een stapje voor blijven op familieleden, buren en vrienden?
... dan is een De Chirico binnenzee uw ding.

Precies: een echte binnenzee, aangepast aan ùw interieur.

Een uurtje roeien in het zilte nat?
Kijken naar de visjes in de branding?
Schelpjes rapen op het strand?
Met uw eigen binnenzee hebt u alles binnen handbereik!

Onze speciale series voldoen aan al uw behoeften.
Kies tussen onze modellen Adriatic, Red of Black.
Elk met zijn eigen temperaturen, getijden, specifieke visbestand en recreatiemogelijkheden.

Beslis nu en geniet meteen van een waardevolle gratis uitrusting bovenop.
Onze concessiehouders helpen u om de binnenzee te vinden die het best bij u past.


De Chirico binnenzeeën: Stijl, van welke kant u er ook inspringt.

Voor gratis advies bel nummer 800-123 456 789)

17.1.08

Het francofone meisje



"De ontbijt,"
riep zij geschrokken.
"Neen hoor," verbeterde ik:
"Het ontbijt!"
Maar zij bedoelde:
"De hond bijt,"
...en gelijk had zij!

16.1.08

Jan en Ingrid (Storen)



Aanvankelijk was het wel gezellig, maar uiteindelijk ging het storen:

"Jan, ik weet dat die onderbroeken veel te groot zijn, maar trek er nu toch maar een aan."

15.1.08

Jim Reeves



Als Jim Reeveskenner heb ik nog niet geschreven over mijn verblijf in de outback, vele jaren geleden, toen ik nog rusteloos was en dacht dat het geluk ver van huis gezocht moest worden. Het was een harde ervaring waarvan ik, achteraf beschouwd, eigenlijk veel minder heb geleerd dan ik lange tijd heb willen toegeven.

Het was in de buurt van Arnhemland dat ik autopech kreeg en tot overmaat van ramp, bij de overmoedige poging om het zelf te repareren, mijn linkerhand lelijk bezeerde. Ik kon de wonde ontsmetten en wilde te voet teruglopen naar een farm om hulp te krijgen toen er ineens een reuzenkonijn op de weg sprong:

"Jozef, collega Jim Reeveskenner," zoals hij zichzelf voorstelde.

Jozef zou mij niet opeten als ik beloofde mijn complete Jim Reevescollectie voor hem te kopiëren. Vooral Yonder comes a sucker mocht absoluut niet ontbreken. Daar hield hij zo ontzettend veel van. Hij lichtte toe hoe hij Jim ooit had ontmoet, in 1965, en in de ban was geraakt van diens fluwelen stem. En dat Jim hem, uit dank omdat hij ook hem geholpen had bij autopech, een hele stapel tapes had gestuurd met zijn wondermooie songs.

U begrijpt het, een verhaal dat kant nog wal raakte.

Jozef merkte dat ik hem niet geloofde en probeerde het dan maar met dreigementen,
"Zeg, als Jim Reeveskenner zou je toch wel wat meer empathie mogen hebben. Je beseft niet half hoe hard het is om hier te overleven zonder die muziek. Beloof mij je collectie te kopiëren of ik eet je NU op."

Ik keek hem smalend aan en liep zonder om te kijken, onderwijl I won't forget you neuriënd, de weg op in de richting van de farm die ik twintig kilometer eerder was voorbijgereden.

Zelfs al was hij echt een Jim Reeveskenner geweest, dan nog zou ik mijn collectie niet gekopieerd hebben, want hij was een leugenaar. Konijnen eten geen vlees. Daarbij, hij had mijn wonde niet één blik waardig gekeurd. Zoiets doet een Jim Reeveskenner niet.

De dochter van de farmer verzorgde mijn hand en ik vertelde van mijn ontmoeting.

"Jozef, de Jim Reeveskenner? Wat een geluk dat u hem niks beloofd hebt."
"Geen haar op mijn hoofd dat eraan dacht."
"Hij wordt alsmaar brutaler. Neen, dan heb je meer aan zijn broer, de predikant, die zou je op zijn rug naar hier hebben gebracht."
"Tja, had hij nu niet gelogen over het feit dat hij Jim Reeves ontmoet heeft in 1965 en als hij ook eens naar mijn wonde zou hebben gekeken, dan had ik het misschien nog overwogen."
"Daar zijn we dan mooi aan ontsnapt, hele nachten Distant Drums op zijn krakkemikkige installatie."

Dit is eigenlijk alles wat ik mij nog van de outback herinner. En ik heb natuurlijk een klein litteken.

14.1.08

O ja...

... ik vergat te zeggen dat ik vandaag onderbroeken heb gekocht.

Van het lijstje gelezen



"... en 250 gram mensenvlees zonder vet."
"Man, vrouw, allochtoon of autochtoon?"
"Mmm..., dat staat er niet bij. Wat is het verschil?"

13.1.08

Management



Om te tonen hoeveel belang zij hechtten aan contact met de local staff waren àlle buitenlandse directors present op het personeelsfeest om te socializen.
Wat sneu dat zij zich na een uur dienden te verontschuldigen omwille van een planned international videoconference met Franklin D. Moneymaycker, senior strategic manager in het international headquarters, New York, voor instructies in verband met de implementation van enige nieuwe strategische ontwikkelingen.
"Dont let this disturb your party!" klonk het op vergoelijkende toon.

11.1.08

Gadeslaan (2)



Een van de activiteiten waaraan ik mij graag en veelvuldig te buiten ga is het gadeslaan van mensen.

Wenst u dat ik u ook eens gadesla dan stel ik voor dat u op 14 februari (ja, het is een lastige datum, ik weet het) in het Zuidstation te Brussel, koffie met gebak (of wat anders) gaat eten in de bekende zaak Häagen-Dasz, rechtover de Federale Overheidsdienst voor Arbeid,...

De kans dat ik u daar die dag dan gadesla is bijzonder groot!

Gadeslaan



Gadeslaan, of het slaan van zijn gade, is een activiteit die in onze streken meestal onttrokken aan de blikken van buren of kennissen wordt beoefend.

Intense liefde!



Het heet intense liefde geloof ik,
en het moet mij weer overkomen:

ik zit erbij en ik kijk ernaar,
intense liefde!

Ja hoor.

10.1.08

Extase op de 4de verdieping


Ik kon er weer niet aan weerstaan vanmorgen. Het weer is dan ook te weldadig de laatste tijd en ik ben te rijk en sta te fatsoenlijk aangeschreven opdat men er mij (in mijn gezicht) op aanspreekt: ik ben weer eens naar interessante vrouwen gaan kijken!

"Wat valt daar dan aan te zien?" of, "Hoe zie jij nu aan het uiterlijk dat het om een interessante vrouw gaat?"

Er zijn achter mijn rug altijd wel kijvers die dat soort vragen stellen.

Welnu, het gaat hen niet aan. Bovendien hebben zij er geen flauw idee van met hoeveel gepaste schroomvalligheid ik mij aan deze passie wijd. Laat ik u in alle algemeenheid vertellen dat het mij om het beschouwen gaat. Het inzicht, de verzekering dat de schepping, ondanks alle slechte nieuws, moedig voortploetert en dat alles en elkeen, dus ook, of neen, in het bijzonder de vrouw, steeds interessanter wordt.

Het lot is mij natuurlijk niet altijd even gunstig gezind wanneer ik uitruk, maar vandaag trof ik het toch weer bijzonder mooi.

Zij werkt ergens op de vierde verdieping in een kantoor en ik was op slag in opperste extase! Haar zo naarstig te zien werken met haar fijne vingers die toch gemaakt zijn om zoveel anders te doen, ontroerden mij tot in het diepste van mijn ziel. U had er bij moeten zijn om het ècht te kunnen begrijpen!

Ik dacht: "Wat een interessante vrouw ben jij! Wat ben je ernstig! Ik hoop dat dit werk goed betaalt, want dat verdien je. Ik denk van wel, als ik je zo bezig zie."

Natuurlijk dacht ik ook aan een aantal meer voor de hand liggende dingen, maar daar komt u waarschijnlijk zelf wel op. Mijn gedachtengang werd na een minuut of twintig onderbroken toen zij met een dossier onder de arm de kamer verliet.

Ik heb nog even gewacht, maar zij kwam niet terug.

"Het ga je goed," dacht ik nog ten afscheid.

Goed doen, en niet omzien...

Het bestaat nog!

(Zelf ben ik in een minder behulpzame bui en vertaal ik het niet, maar het volgende trok toch mijn aandacht:)

TOKYO (AFP) - A Japanese police station Wednesday paid tribute to an anonymous donor who has handed in envelopes full of cash to give to the needy every month for more than 33 years.

The police station in Tochigi prefecture, north of Tokyo, received the first envelope in August 1974, which contained 1,000 yen, or nine dollars at the current rate.

It did not bear a sender's name but enclosed a piece of paper only saying: "Please use this for the unprivileged people."

The envelopes kept arriving punctually every month with the enclosed money gradually increasing to 3,000 yen, 5,000 yen and eventually 8,000 yen, the police said.

The station received the 400th envelope on Tuesday, taking the total amount donated to 1,744,000 yen, the police said, adding that the money had been given to the town's social welfare council.

"I just take my hat off for the act of continuing sending donations over three decades without expecting rewards," said station chief Taisuke Kimura.

"We will continue working for the safety of this town in return for this goodwill act," he said.

9.1.08

De kantoorvoorwerpen



"En? Hoe was het op kantoor vandaag?"
"Ach, zoals gewoonlijk."
"En de kantoorvoorwerpen? Vlot het al wat?"
"Tja... dat zal nog wel even duren. Je weet hoe verzot ik op ze ben, maar het blijven toch eigenzinnige dingen. Soms verbergen ze zich dagenlang terwijl ik zou zweren dat ze in de onderste la zitten. Latten, paperclips, printerinkt, mobilofoonladers, fluo's, post-it, ...
Je denkt dat je ze onder de knoet hebt en dan laten ze zich pardoes vallen op de grond. Zoals de punaises vandaag."
"Jeetje. Hoeveel?"
"Vierenzeventig… Och, het is een test. Ze weten dat ik nieuw ben.
Vandaag heeft mijn bakje Inkomende post mij goed voor het lapje gehouden. Bleek het eigenlijk het bakje Uitgaande post te zijn... Klassiek natuurlijk, maar ik ben er wel ingestonken."
"Je moet je meer laten gelden."
"Ja, dat heb ik me ook voorgenomen... Weet je wat het is? Ze voelen zich belangrijk. Onvervangbaar. Maar in plaats van een gesprek aan te gaan hullen ze zich in stilzwijgen. Dat zal wel bijdraaien op termijn. Het zijn tenslotte kantoorvoorwerpen. Zij weten ook wel dat we alleen op onze samenwerking zullen worden afgerekend en daar hebben zij meer bij te verliezen dan ik."
"Wees toch maar voorzichtig, je weet hoe het afgelopen is met je vorige baan."
"Begin daar nu niet weer over. Het was maar een nietjesmachine. Ik had me niet mogen laten gaan, dat is alles."
"Wind je niet op Jan en mag ik nu de krant?"
"Ja, nog even dit artikel en dan..."

7.1.08

Muizen zijn muizen en mensen zijn mensen



Ooit waren muizen onooglijke, iets of wat angstaanjagende diertjes die door slechts weinig mensen in huis geduld werden. Maar naarmate zij groter en groter werden en zich steeds nuttiger wisten te maken (vooral door het werk dat eerder door kabouters werd gedaan op zich te nemen) raakte men toch aan hen gewend. Zo zijn wij mensen toch?

Het is zelfs zo, vooral omdat de reuzenmuizen zeer ijdel zijn en dientengevolge zeer ontvankelijk voor complimenten, dat men er steeds vaker in slaagt om hen karweien op te dragen die van nature niet zo voor de hand liggen. Wat hen sterkt in de overtuiging dat zij allengs onmisbaar worden. En dat is niet ongevaarlijk zo blijkt nu.

"O wat heb jij mooie kuiten!" zei Misschientje listig.
"Vind je?" antwoordde Aart, argwanend naar zijn kuiten kijkende, want hij was er al dikwijls ingetuind.
"Heel erg! Daar heb jij vast veel succes mee bij de muizinnetjes."
"Ja, dat is waar. Soms vragen ze mij zelfs of ze er eens aan mogen komen."
"De muizinnetjes!? Aan je kuiten!? Dan ben jij wel héél populair! Weet je wat? Als je de kat uitlaat dan geef ik je vanmiddag vrijaf. Zo heb je wat meer tijd om een lief muizinnetje te leren kennen, want wordt het niet eens tijd dat je aan trouwen denkt?"
"Ach wat attent van je Misschientje, heel hartelijk dank, maar je vindt het toch niet erg dat ik dan wat werk laat liggen?"
"Neen hoor mallerd, dan heb ik het huis ook eens voor mij alleen."

Wat Misschientje die middag helemaal alleen thuis heeft doorstaan is nooit helemaal opgehelderd. Maar dat Aart in die tijdsperiode in het gezelschap van een niet zo goed aangeschreven reuzenmuizin werd gezien is hem niet in dank afgenomen. Muizen zijn muizen en mensen zijn mensen.

Voor velen hoort dat zo te blijven.

6.1.08

Bij de schuwe maar welbespraakte vrouwen



Hoe ik zo plots bij hen terechtkwam weet ik niet.
"Hé," riepen zij, "Meneer!"
"Bedoelt U mij?" vroeg ik verbaasd maar ook wel enigszins blij verrast.
"Natuurlijk, wie anders, U bent toch de enige keurige man hier?"
Ja hoor, dat was waar. Als er iemand als meneer aangesproken mocht worden was ik het wel.
"Luister," vervolgde de blondine, "wij zijn schuwe maar welbespraakte vrouwen en hebben dientengevolge nog niet veel meegemaakt betreffende de dingen des levens. Kan u ons misschien bijstaan?"
"Jullie bijstaan?" vroeg ik, "Hoe dan?"
"Met diepe ervaringen," zei de brunette met de diepgaande ogen, "diepe onvergetelijke maar weldadige pijnen bijvoorbeeld. Nu!"
"Diepe onvergetelijke maar weldadige pijnen?"
"Ja, diepe onvergetelijke maar weldadige pijnen, of zo maar wat gewaarwordingen kan ook wel," voegde zij er milderend aan toe.
"Maar zo ben ik helemaal niet," riep ik naar waarheid uit, heel goed beseffend welke kans ik liet schieten.
"Wel," hernam de meest rondborstige die nooit opgaf, "geef ons dan maar zo'n vibra... vibradinges."
"U bedoelt een vibrator," zei ik, "die kan ik wel voor jullie kopen. Binnen enkele dagen breng ik jullie een vibrator."
De lenigste schudde bedenkelijk met haar hoofd. "Nee, laat maar, wij hoeven geen vibrator. Weet je wat wij willen? Machtige en oprechte gevoelens, maar die heb je zeker ook niet?"
"Nee," zei ik, alhoewel er toch een en ander bij me opkwam.
"Tja," vervolgde die met de zachte oorlelletjes, die mij ook de streelbaarste leek, "geef ons dan maar eh... een kind. Of anders een treinabonnement, daar kunnen wij wel wat mee aanvangen, of moederlijke gevoelens, dat lijkt ons ook wel wat. Of nee, doe maar gewoon geld, ja, geld. In een enveloppe."
"Ik zou werkelijk niet weten waar ik gewoon geld vandaan zou moeten halen," zei ik opnieuw naar waarheid (over geld lieg ik zelden, het is mijn vrouw die thuis het geld beheert.)
"Man," spraken zij in koor, "wat zeik je toch, alsof wij met geld te bevredigen zijn. Wij willen sex appeal en een mooie toekomst en ook nog.... Ach wat, laat maar zitten. Wij begrijpen het al, wij hebben ons deerlijk in jou vergist. Jij kan niks voor ons doen. Helemaal niks. Wij hebben ons helemaal verkeken op dat slome pak dat je draagt."
"Ja," zei ik, "dat ziet mijn vrouw graag. Ik heb er zo drie."
"Doe haar de groeten, zij verdient jou volkomen."
Toen liepen zij giechelend een straatje in.
Ik keek ze peinzend na en ging toen recht naar huis.

"Zou je echt een vibrator voor hen gekocht hebben?" vroeg mijn vrouw.

5.1.08

Notities 4/1



Canvas Ter Zake - "Wij moeten zwijgen over China," zegt Baron Bert De Graeve! "Wij doen het namelijk niet beter!" En dan vergelijkt hij de opsluiting van kinderen hier met wat er ginder gebeurt.

Kinderen in asielcentra, dat valt natuurlijk niet goed te praten, maar bij mijn weten kan je hier de mistoestanden nog aanklagen. Of kan Amnesty International dat. In China niet. In China hebben ze daar injecties tegen, of gewoon de kogel. In China geen vrije pers, geen vakbonden, geen politieke partijen. Amnesty is daar staatsgevaarlijk.

Dat alles maakt integraal deel uit van de 24u op 24u flexibiliteit waarvan baron Bert’s Bekaert geniet met haar investering in China.

"Wij stellen meer Chinezen dan Vlamingen te werk," oreerde baron Bert trots. Toen was het helemaal duidelijk, de reden waarom wij China niet mogen bekritiseren. Het gaat gewoon om de winsten die het bedrijf daar uit puurt.

De (niet) reactie van "harde journaliste" Katleen Cools is voor mij al even verbijsterend. Ik heb mijn portie "meerwaarde" van Canvas al wel gehad dit jaar.

Inleven



Er werd gebeld. Twee silhouetten stonden enigszins verdoken in het portiek.
"Wij zijn in levensgevaar."
"O," antwoordde ik, alle mogelijkheden open houdend.
"Wij kunnen elk moment neergekogeld worden."
"Kom maar even binnen," bood ik aan, om te vermijden dat het afschuwelijke precies voor mijn deur zou gebeuren, al was er geen levende ziel te bekennen in mijn straat.
De silhouetten kwamen haastig binnengestapt.
"Het gevaar loert werkelijk overal. Zopas nog bij de uurwerkmaker, die vroeg of wij wisten hoe laat het was. Gelukkig konden wij ons uit de voeten maken. Hij zal ons toch niet gevolgd zijn?"
"Ik denk het niet, de straat is leeg," kon ik hen geruststellen, "Ga zitten."
Zij gaven er de voorkeur aan naar de keuken te gaan, zodat zij van op straat niet gezien konden worden. Ik bood hen een kopje koffie aan.
"Wij zijn in levensgevaar."
"Ja, dat hebt u al gezegd."
"Juist, maar wij kunnen het niet genoeg herhalen. Niet iedereen begrijpt het. Niet iedereen komt in contact met mensen in levensgevaar. Maar dat neemt niet weg dat onze zorgen reëel zijn."
Ik begreep er geen snars van, maar onlogisch klonk het niet.
"Wat is er dan aan de hand?"
"Aan de hand? Moet er dan iets aan de hand zijn?"
"Men zal u toch niet voor niets naar het leven staan?" informeerde ik opnieuw.
"Het past in een groter geheel," en angstig keken zij eens naar de achterdeur.
"Hebt u dan iets misdaan?"
"Misdaan? Niet voor zover wij weten. Wij gaan straks nog naar de film."
"Toch niet over die huurmoordenaar?"
"Precies!"
"Dan kunt u beter nu vertrekken of u mist nog de laatste vertoning."
Gebruik makende van de schemering vertrokken zij langs de tuin.

Dàt noem ik nog eens inlevingsvermogen.